انشا درمورد کم فروشی

فال روزانه

انشا درمورد کم فروشی

 کم فروشی به معنای کم گذاردن است،یعنی انسان آنچه را که باید ادا کند، به جا نیاورد که این ممکن است در تجارت باشد یا در کار و مسؤولیت و حتی ممکن است در روابط عبادی، اخلاقی و اجتماعی در سطح کلان رخ دهد.

با توجه به تعریف بالا ، کم فروشی ابعادی دارد ،درست است  که کم فروشی بیشتر در مسائل اقتصادی به کار میرود اما کم‌گذاری نسبت به امور دیگر غیر از امور اقتصادی هم به کار میرود . به طور کلی هرچیزی که از حالت حد وعدالت خود خارج شود کم فروشی و کم گذاری است.

به طور مثال دکتری که برای بیماران خودش به اندازه کافی وقت نمیگذارد ، معلم یا استادی که از تدریس درس مورد نظر کم میگذارد . پس میبینیم که کم فروشی در حوزه معاملات ، مسئولیت ها وتعهدات کاری نیز معنا دارد .

همچنین خدا در قرآن درباره کم فروشی میفرماید : : وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ؛ واى بر كم‏فروشان كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند.(مطففین، آیات ۱ تا ۳)

عواملی که باعث کم فروشی میشوند : میتوان به عوامل خانوادگی و تربیتی اشاره کرد .زمانی که خانواده در درونی کردن وجدان کاری در فرزندان ضعیف عمل کند.

مشاهده والدینی که چندان به نظم کاری معتقد نیستند و تا حد امکان از سر و ته کارشان می زنند و والدینی که به جای ایجاد حس مسئولیت پذیری در فرزند خود، مسئولیت انجام امور را از او سلب می کنند تا کودک به سختی نیفتد و خواهر و برادری که به کودک یاد می دهند از تکالیف محوله معلم سرپیچی کند و به فکر راحتی خودش باشد، زمینه شکل گیری وجدان کاری پایین را در او فراهم می کند.

ازدیگر عوامل میتوان به عوامل فرهنگی – اجتماعی اشاره کرد : زمانی که فرهنگ یک جامعه بر پیشرفت شغلی بیش از وجدان کاری تاکید داشته باشد، فرد حاضر است به هر قیمتی و با دست زدن به هر نوع کم فروشی در حرفه اش ارتقا یابد یا هنگامی که مسئولان یک جامعه وجدان کاری بالایی نداشته باشند، تقویت کننده کم فروشی و وجدان کاری ضعیف در بین مردم خواهند بود.

ارج نهادن به از زیر کار در رفتن و زرنگ بازی در جامعه و تاکید بر پیشرفت شغلی به جای وجدان کاری، از جمله عوامل فرهنگی – اجتماعی است که سبب شکل گیری وجدان کاری ضعیف در افراد می شود.

کم فروشی نوعی زرنگی محسوب میشود و افراد این کار و انجام میدهند تا از بقیه عقب نباشند به تعبیر خودشان . این افراد کم فروشی را از تعامل با هم صنف های خودشان آموختند.

همچنین بخوانید: انشا درمورد عشق به خداوند

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *