تحقیق درمورد میوه آلو

فال روزانه

خواص آلو

خواص آلو

آلو با نام علمی PRUNSSALICINA , PRUNUS DOMESTICA میوه ای تک هسته‌ای از خانواده ROSACEAE زردآلو و هلو است که دارای طعم متغیر از ترش تا شیرین و رنگ‌هــای زرد، سبـز، قـرمـز و ارغوانی است، بیش از هزاران گونه متفاوت از این میوه در دنیا وجود دارد که در ایران حدود ۱۵ نوع آن کشت می شود .

آلو میوه ای آلو میوه‌ای تابستانی بومی اروپا و آسیا محسوب می‌شود و اولین بار در قرن ۱۹، گونه‌‌های متفاوت آن توسط مهاجرین از آسیا و اروپا به آمریکای شمالی برده شد.

آلو یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان ها و همچنین حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن می‌باشد که با اثر آنتی اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند.

برگ، میوه و مغز هسته آلو قسمت های مورد استفاده میوه آلو است که می‌توان آن را به صورت خشک و یا بصورت کمپوت و مربا مصرف کرد و یا به کیک‌ها، سالادها و غذاها اضافه نمود.

انواع مختلف آلو، از نظر مزاجي طبيعت سرد داشته و به علت داشتن اسيدهاي آلي، ادرار را زياد و عمل كليه را آسان مي‌كند.
آلو به انواع مختلف آلوبخارا، آلوسیاه، زردآلو و آلوی‌ قطره‌طلا که همگی دارای ویژگی‌های مشابهی هستند، اما بهترين آلوها، آلوي سياه و برقاني است كه مواد قندي و ويتامين B فراوان دارد.
مصرف آلو به دلیل داشتن فیبر و پتاسیم غذایی باعث جلوگیری از افزایش فشارخون، کنترل قندخون و پیش‌گیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، جلوگیری از یبوست و بیماری‌های گوارشی و همچنین کاهش چربی نقش بسزایی در سلامت انسان دارد.

فیبر موجود در آلو سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید و مانع از رشد باکتری‌های مضر در داخل روده می‌شود، در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در داخل روده، اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشأ انرژی برای سلول‌های روده است و به‌این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

هم‌چنین در ۱۰۰ گرم آلو خشک، حدود ۱۰ گرم قند سوربیتول وجود دارد که خاصیت ملین دارد و با دارا بودن خاصیت ضدتب و صفراوی بودن این میوه در درمان سردردهای صفراوییا به اصطلاح برای مزاجهای گرم مفید است.

یکی از مهم‌ترین‌ خاصیت‌های فیبر،‌ ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت و کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش است، آلو میوه ای است که سرشار از هر دو نوع فیبر، یعنی فیبر محلول و نامحلول در آب است.

همچنین تمامی انواع آلوها سرشار از ویتامین A هستند، به همین دلیل مصرف آنها می‌تواند روی عملکرد بهتر چشم تاثیرگذار باشد.

آلو یکی از منابع ویتامین B6 است که دریافت ‌این نوع ویتامین می‌تواند به سوخت ‌و‌ساز بهتر بدن کمک کند، از طرفی دریافت ‌این ویتامین باعث عملکرد بهتر مغز می‌شود.

همچنین بخوانید: مقاله درمورد خواص گلابی

آلوها سرشار از ‌آهن هستند، به همین دلیل مصرف آلو باعث تأمین آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از ابتلا به کم‌خونی می‌شود.

رنگ آلوها نشان می‌دهد که‌ این میوه، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف (بسته به رنگ‌شان) هستند، به همین دلیل مصرف میزان متعادلی از آنها باعث جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود.

وجود مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن در آلو با اثر آنتی اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند.

آلو آبدار است و خوردن آن باعث حفظ لطافت پوست می شود.

خوردن آلو چه به صورت تازه و چه به صورت پخته شده و یا کمپوت برای درمان بیماران مبتلا به رماتیسم، نقرس و تصلب شرائین مفید است.

آلو بهترين ضدسم بوده و دستگاه‌ هاضمه غذا در بدن را تنظيم مي‌نمايد و بهترين منبع آهن است.
آلو بخصوص نوع سیاه آن، بهترین مسکن حرارت درونی می باشد، از این رو افرادی که به حالت تهوع و سرگیجه مبتلا هستند می توانند روزانه چند دانه آلو را به صورت مکیدنی استفاده کنند.

طبیعی ترین، بهترین و بی خطر ترین راه معالجه یبوست و بواسیر استفاده از اشکال مختلف آلوی خشک است که می توان آن را بصورت پخته یا خیس نموده استفاده کرد.

نوع آلوبخارا، برای درمان سردرد صفرا را دفع و خون و همچنین خارش بدن را برطرف می کند.

آلو به دلیل دارا بودن ویتامین های آ، ب، ث و همچنین منبع مفیدی از قند و هیدرات، آهن، کلسیم، فسفر، منیزیوم، پتاسیم، سدیم و منگنز، در معاجه کم خونی، ضعف،ناتوانی و خستگی جسمی مفید می باشد.

انواع آلوی تازه به علت داشتن اسید های آلی، ادرار را زیاد و اعمال کلیه ها را آسان می کند و تنها میوه ای است که اثر اسید کننده دارد.

افرادی که كبد تنبلي داريد و كبدشان به زحمت كار مي‌كند و اعمال ضدمسموميت را انجام نمي‌دهد، قبل از صرف غذاي اصلي می توانند از آلو سياه خشك استفاده كنند.

میزان قند آلو بالاست، به همین دلیل افرادی که دچار دیابت یا قند‌خون بالا هستند، بهتر است از ‌این میوه به صورت کنترل شده استفاده کنند.
برگ ومغز هسته آلو و آلوچه ، کرم کُش است .

آلوی خشک صفرابُر خوبی است لذا برای مبتلیان به سوء هاضمه و همچنین بهترین نوع برای رفع خونریزی است .

برای ازبین بردن خشکی شکم و درمان قی و استفراغ های حاصه از گرمی و حرارت بدن می توان مقداری آلوی پخته را به صورت مرهم مدتی بر روی شکم قرار داد.

جوشانده و پخته از برگ و ساقه آلو برای معالجه ورم گلو، نزله های مغزی، ورم لوزه و تقویت لثه ها مفید است .

کشیدن آلو به چشم ، مفید است و چشم ها را تقویت می کند.

مرهمی که از مخلوط آلو و سرکه تهیه می شود برای درمان جوشها، به خصوص جوش بدن اطفال که توام با ترشح است مفید می باشد.

برای معاجه برفک دهان بچه های نوزاد می توانید یک عدد آلوی خیس شده را یکتکه پارچه نازک و پاکیزه بپیچید و دور دهان و داخل دهان بمالید .

خيسانده آلوي خشك در آب براي رفع عطش موثر است و از زياده‌روي در نوشيدن آب جلوگيري مي‌كند.
آب آلو كرم‌هاي معده را دفع كرده و براي كودكان و معالجه راشيتيسم مفيد است.
لواشك آلو اگر تميز تهيه شده باشد، پاك‌كننده روده و شكم بوده و شربت آلو نيز آرامش‌بخش سينه است.

مغز هسته آلو به علت دارا بودن ماده سمی ( اسید سیانیدریک ) خوردنی نیست، اما می توان آنرا به جای مغز بادام تلخ در تهیه روغن و مصارف درمانی که برای بادام تلخ گفته شدهاست بکار برد .

مصرف آلو به صورت پخته برای افراد ضعیف و مسن بهتر است، زیرا آلوی خام دیرهضم می شود.
نوشیدن آب آلو در دفع انگل های معده بسیار موثر می باشد.
پژوهشگران معتقدند از آلو مى‏توان به عنوان ضدعفونى‏کننده غذا استفاده کرد. آلوى خشک خواص ضد میکروبى دارد که مى‏تواند خطر آلودگى گوشت را کم کند، لذا افزودن آلو یا عصاره آن به گوشت قیمه شده، به میزان قابل توجهى از رشد میکروب ها جلوگیرى مى‏کند.
هر چند ادویه نیز مى‏تواند نقش مشابهى ایفا کند، اما عصاره آلو طعم اندکى دارد و به همین دلیل طعم اصلى غذا را تغییر نمى‏دهد. افزودن ۳ درصد عصاره آلو، بیش از ۹۰ درصد مانع از رشد میکروب ها می ‏شود. آلو به دلیل کمک به مرطوب ماندن گوشت، کیفیت گوشتى را که دوباره گرم مى‏شود، بهبود می ‏بخشد.
و در نهای اینکه اگر آلو قبل از غذا خورده شود برای رفع تشنگی، بسیار موثر است و از زیاده‌روی در نوشیدن آب جلوگیری می‌‌كند.

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *