انشا درمورد شپش سر

فال روزانه

شپش سر

شپش سر

آلودگي به شپش منحصر به طبقه اجتماعي خاصي نيست و تمام افراد جامعه به خصوص در فصول سرد سال ممكن است درگير آن شوند.

شپش، حشره اي كوچك به رنگ سفيد مايل به خاكستري است كه انگل خارجي بدن انسان محسوب مي شود. اين حشره در مو و لباس زندگي مي كند و براي تغذيه روي سطح بدن مي آيد، سپس خودش را به پوست بدن انسان مي چسباند، پوست را سوراخ كرده و ضمن مكيدن خون، بزاق خود را به همراه مواد دفعي به زير پوست تزريق مي نمايد. علت برآمدگي قرمزرنگ و ايجاد خارش در سطح پوست، همين تزريق بزاق و مواد زائد به زيرپوست است.
آلودگي به شپش در كودكان در سنين مدرسه، شايع تر است و دختران بيشتر از پسران به آن مبتلا مي شوند.

** انتقال شپش چگونه صورت مي پذيرد

انتقال از يك فرد به فرد ديگر مي تواند از طريق تماس مستقيم (تماس سر افراد با هم) يا استفاده از وسايل شخصي ديگران مثل شانه، كلاه، شال، حوله و روسري صورت گيرد. انتقال در افراد خانواده به سرعت و سهولت رخ مي دهد. شپش در آب زنده نمي ماند. بنابراين از طريق شنا و استخر منتقل نمي شود.

** نشانه هاي ابتلا به شپش سرچيست

اولين علامت ابتلا، خارش است و زماني اتفاق مي افتد كه شپش شروع به حركت مي كند كه معمولا از حاشيه دو طرف سر شروع مي شود و به طرف مركز سر گسترش مي يابد. در اين هنگام بيمار احساس خارش در سر مي كند. به تدريج خارش افزايش مي يابد و خراشيدگي با ناخن در اثر خارش در سر پيش مي آيد. گاهي در موارد پيشرفته، غدد لنفاوي در ناحيه گردن برجسته مي شوند.

همچنین بخوانید: انشا درمورد ویروس کرونا

** آيا مي توان با مشاهده شپش، آلودگي به آن را تشخيص داد

اغلب آنچه در مشاهدۀ سر بيمار ديده مي شود، شپش نيست بلكه تخم شپش (رِشك) است. زيرا شپش با مشاهده نور، زير موها مي خزد و پنهان مي شود. تخم شپش كه رِشك نام دارد به اندازۀ ته سنجاق، بيضي شكل و به رنگ سفيد است و به ريشه مو (درفاصله حدود نيم سانتي متري از ريشه) و درز لباس ها مي چسبد.
اين تخم ها را نبايد با شوره سر اشتباه گرفت. شوره سر، پوست مرده سر است كه براحتي از مو جدا مي شوند ولي رشك بيضي شكل است و جداكردن آن از موي سر، به راحتي و بدون ناخن ممكن نيست. اگر به دنبال رشك هستيد، بيشتر قسمت هاي بالاي گوش ها، گيجگاه ها و پشت گردن را بگرديد.

** چگونه از آلودگي به شپش پيشگيري كنيم

پيشگيري با بهبود سطح بهداشت كل جامعه امكان پذير است. با رعايت بهداشت به ويژه در مكان هايي مانند مدارس، مهدكودك ها ، سربازخانه ها، پرورشگاه ها و … مي توان تا حد زيادي مانع ايجاد بيماري شد.
بايد به كودكان ياد داد در مدرسه از تماس سر خود با سر ديگران پرهيز كرده و شال، روسري، كلاه، برس و شانه خود را به ديگران ندهند يا از اين وسايلِ مربوط به ديگران استفاده نكنند.
همچنين موارد آلوده بايد به سرعت شناسايي و گزارش شوند. با درمان سريع، مي توان از انتقال آلودگي به ديگران جلوگيري نمود.

** درمان شپش

در گذشته تنها راه نجات از دست شپش ها، تراشيدن موها از ته بود. اما امروزه از شامپوهاي ضد شپش استفاده مي شود. اين شامپوها باعث مرگ شپش ها شده و با حل كردن كپسول تخم ها، آنها را از مو جدا مي كند.

نكات مهم در درمان شپش سر:

– درصورت اطلاع از آلودگي فرزند يا يكي از اعضاي خانواده تان به شپش، دست پاچه نشويد، احساس گناه نكنيد و در بين همكلاسي ها و دوستان وي به دنبال مقصر نگرديد. در عوض، به سرعت درمان را شروع كنيد.
– درمان در دو مرحله و به فاصله يك هفته انجام مي شود. براي درمان شپش، دقيقا مطابق توصيه هاي پزشك و كادر بهداشتي عمل كنيد.
– فراموش نكنيد كه آنچه در درمان شپش اهميت دارد درمان دسته جمعي و رفع آلودگي از كليه لوازم و وسايل مورد استفاده افراد به طور همزمان است. تمام افرادي كه ساعات زيادي را كنار هم سپري مي كنند مثلا اعضاي خانواده فرد مبتلا، هرچند علامتي نداشته باشند بايد همزمان مورد درمان قرار گيرند.
– در كنار درمان با شامپوهاي مخصوص، روسري، شانه، برس، كلاه، شال، روبالشي و ملحفه بيمار بايد در آب داغ شسته شوند. وسايلي را كه در دماي بالا خراب مي شوند، بايد دو هفته در كيسه دربسته نگه داريد. ضدعفوني و شست و شوي فرش و موكت و مبلمان ضرورتي نداشته و نيازي به ضدعفوني كردن كل خانه وجود ندارد.
– شامپوهاي ضد شپش، تخم ها را ازبين نمي برند. بنابراين بعد از مصرف شامپو، با شانه دندانه ريز و مخلوطي از آب و سركه، موها را شانه بزنيد.
– تراشيدن موهاي سر توصيه نمي گردد. – داروهاي ضد شپش غيرخوراكي و شديدا’ سمي هستند. بعد از آلوده شدن دست به اين داروها، دست هاي خود را در دهان نگذاريد و با دست هاي آلوده چيزي نخوريد.
– كسي كه قبلا يك بار آلودگي به شپش داشته و درمان شده، در مقابل بيماري ايمن نيست و يك فرد ممكن است بيش از يك بار به بيماري مبتلا شود.
اگر كسي بعد از دوبار درمان، مجددا’ به شپش مبتلا شد، به اين معني است كه فرد مبتلاي ديگري كه درمان نشده در نزديكي اوست. در صورت ابتلاي مجدد به شپش، لازم است درمان دو مرحله ايِ مجدد انجام شود.

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *