انشا درمورد ریا کاری

فال روزانه

ریا مسئله ای است که کم و بیش در همه ی اقشار جامعه ی کشور ما دیده می شود که متناسب با شرایط هر قشر میزان آن متفاوت می باشد .

ریا در واقع هنگامی اتفاق می افتد که فرد عملی را انجام می دهد که با عقیده اش سازگار نیست و این خود تنش روانی در پی دارد .

ریا می تواند در حداقل ترین حالت ممکن برای حفظ شخص از آسیب های احتمالی از جانب دیگران و یا برای ترفیع جایگاه شخص و دسترسی به سود های کلان است . اگر نظریه ی ساندرلند را در نظر بگیریم مسئله ی ریا با آن کاملا قابل تبیین است .

ساترلند( جامعه شناس)معتقد است همه ی ما رفتار هایی را انجام می دهیم که با علم به این که مخالف هنجار های جامعه است چه هنجار قانونی و چه غیر قانون (عرف ، شرع .. ) آن را به علت همگانی بودن و مشاهده ی به وفور آن از کودکی انجام می دهیم .

ریا در جامعه ی ما دقیقا چنین مسئله ای است . فرد از کودکی این رفتار را در پدر و مادر خود میبیند شاید موضوعیت ریا برایش قابل درک نباشد اما به خوبی تضاد میان رفتار بیرون از خانه و داخل خانه یا جلوی دیگران را حس می کند .

با ورود به مدرسه فرد ناخودآگاه این عمل را انجام می دهد . ساده ترین مثال شرکت در نماز جماعت مدرسه برای بچه هایی که هنوز به سن تکلیف نرسیده اند یا اجباری است و یا لااقل باعث تشویق و تحسین می شود و خب کودک ناخودآگاه آن را فرا می گیرد و به همین روال تا سن های بالاتر .

در بالاترین داده هم مسئولان را میبینیم که این جا برای حفظ جایگاه خود اظهاراتی دارند و بر اساس آن اظهارات جلب اعتماد می کنند . اما از بسیاری از آن ها در جاهای مختلف شواهدی کاملا متضاد به چشم می خورد .

یا بسیاری از کمک هایی که افراد در آن برای نیک جلوه دادن خود فرد نیازمند را مورد ترحم و در فضای مجازی یا تلویزیون کوچک می کنند .

همین طور ما این مسئله را در قشر هنرمند و به اصطلاح سلبریتی جامعه هم بسیار میبینیم .

اما علت چه می تواند باشد ؟ این سطح از گستردگی طیف این موضوع در همه ی افراد و سنین شاید نشان از عدم آزادی شخص در بیان عقاید خود در موضوعات مختلف باشد . ممکن است همیشه هم فرد توبیخ نشود ولی بسیاری از شرایط و مزایا با همین ریاکاری برای او فراهم شود .

همچنین بخوانید: انشا درمورد کم فروشی

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *