انشا درمورد رحلت رسول اکرم

فال روزانه

رحلت رسول

بیست و هشتم صفر سالروز رحلت رسول مهربانی ها حضرت محمدبن عبدالله (ص) است كه رسالتی بزرگ را از سوی خداوند متعال برای جهانیان به سرانجام رساند و رحلتش مسلمانان را درسوگ بزرگ قرار داد.

محمد رسول الله (ص) با اخلاق الهی، كتاب قوانین بشریت به نام قرآن و سلسله امامت و ولایت را از نسل خود برای سعادتمندی مردم ارایه كرد تا خلق و خوی محمدی(ص) در جهان عطر آگین شود.

آن حضرت در روز هفده ربیع الاول عام الفیل مصادف با سالی كه قوم فیل برای تخریب خانه كعبه و اشغال مكه به حجاز آمدند در دامان بانو آمنه در شهر مقدس مكه دیده به جهان گشود.

ایشان بنابر روایات مشهور دو ماه بعد از رحلت پدرش عبدالله كوچكترین پسر عبدالمطلب متولد شد، به همین جهت او تحت سرپرستی جدش عبدالمطلب قرار گرفت و طبق رسوم بزرگان قریش به زنی صحرانشین به نام حلیمه سپرده شد.

پیامبر(ص) در سن پنج سالگی مادرش را نیز از دست داد و چهار سال بعد تحت كفالت جدش عبدالمطلب بسر برد و در سن ۹ سالگی بعد از رحلت عبدالمطلب، به خانه عمویش ابوطالب آمد و سرپرستیش را عمو و همسر او فاطمه دختر اسد بن هاشم به عهده گرفتند.

پیامبر اكرم (ص)، این گونه زندگی خویش را در دوره نوجوانی آغاز كرد و به علت شهرتش به امین بودن و خصوصیات اخلاقی و رفتاری فردی و اجتماعی با بانوی مطهره حضرت خدیجه (س) ازدواج كرد و دختری به نام زهرا(س) متولد شد كه ادامه دهنده سلسله امامت و ولایت شد.

پیغمبر اكرم(ص) در ۴۰ سالگی به نبوت مبعوث شد و ۱۳سال در مكه مردم را به اسلام دعوت كرد و سختی ها و مشكلات فراوان متحمل شد، و در این مدت گروهی زبده تربیت كرد و پس از آن به مدینه مهاجرت كرد.

پیامبر ۱۰ سال در مدینه آزادانه دعوت و تبلیغ و با نزول قرآن درس عملی از زندگی در صراط مستقیم را به مردم ارایه كرد.

ایشان ارزش های اخلاقی را بسیار ارج می نهاد، خود در سیره عملی نمونه ای از فضایل اخلاقی و ارزش های والای انسانی بودند.

امام علی (ع) نیز درباره ویژگی های اخلاقی پیامبر در خطبه ۱۰۵ نهج البلاغه می فرماید:’ خداوند حضرت محمد(ص) را برانگیخت در حالی كه گواه و بشارت دهنده و انذار كننده بود. بهترین مردم در دوران كودكی، نجیب ترین مردم در دوران سالمندی، پاك ترین پاكان از نظر خوی و اخلاق، بود.’

پیامبر(ص) با ویژگی های رفتاری به مكارم الاخلاق در بین مردم شهرت یافت، آن چه در قرآن راجع به پاكی، صداقت و اخلاق مطرح شده، آینه تمام نمای آن را در سلوك، گفتار و اخلاق رسول الله (ص) می توان مشاهده كرد.

پیامبر گرامی اسلام (ص) در مكتب الهی تحت تعلیم و تربیت قرار گرفت او در هیچ مدرسه ای و نزد هیچ استادی درس نخوانده و خواندن و نوشتن را نیاموخته بود، او از مكتب نورانی وحی و نبوت درس گرفت و در گسترش علوم الهی و اسلامی در بین مردم دورانش از هیچ كوششی دست نكشید.

همچنین بخوانید: مقاله درمورد رحلت پیامبر

از این طریق رسول اكرم (ص)، معارفی را به بشر عرضه كـرد كـه مانند آن پیش از اسلام سابقه نداشته است و آن چیزهایی كه حضرت پیرامون مبداء و معاد و توحید الهی و صفات و اسمای حسنای او و عـالم غـیـب و شـهادت و ملكوت و فرشتگان و لوح و قلم و عرش و كرسی بـیـان كردند، آخـریـن كـلام اسـت و بـرتـر از آن قابل تصور هم نخواهد بود.

رسـول اعـظـم (ص) با برخورداری از بهترین داشته های نفسانی و دریـافـت عـالی تـریـن داده هـای قـرآنـی بـه نـهـایـی تـریـن مـرتـبـت انـسـانـی نایل گشت بدین گونه در بعد عقیده و اندیشه به توحید ناب رسید و همه هستی را پرتویی از وجـود حـق تـعـالی دید كه در آفرینش و اداره آن هیچ گونه شركتی را بر نمی تابد.

پیامبر اسلام (ص) در راس جامعه با ساده زیستی به زندگی خود ادامه می دادند ایشان بـه هـمـه ظـواهـر مـادی دنـیـا بـه دیـده حـقـارت نـگـریـسـت و هـرگـز دل بـر دنـیـا نبست و با هزینه كمترین توشه ، بیشترین ره توشه آخرت را برگرفت.

امیرمومنان (ع ) در این باره می فرمایند: ‘پیامبر بی آنكه بهره ای از دنیا ببرد آن را ترك كرد و پاك و بی آلایش رهسپار سرای آخرت شد. در زندگی سنگی روی سنگ ننهاد و هنگامی كه رحـلت كـرد و بـه نـدای پروردگارش پاسخ گفت ، هیچ چیز نداشت .’

حضرت علی (ع) در خطبه ۱۰۹نهج البلاغه فرمودند: ‘پیامبر دنیا را كوچك می شمرد و در چشم دیگران آن را ناچیز جلوه می داد. آن را خوار می شمرد و در نزد دیگران خوار و بی مقدار معرّفی می فرمود.

او می دانست كه خداوند برای احترام به ارزش او دنیا را از او دور ساخت و آن را برای ناچیز بودنش به دیگران بخشید. پیامبر(ص) از جان و دل به دنیا پشت كرد و یاد آن را در دلش میراند. او دوست داشت زینتهای دنیا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن، لباس فاخری تهیّه نسازد، یا اقامت در آن را آرزو نكند.’

رسول خدا(ص) دارای ویژگی هایی از جمله عـدالت، سـخـاوت، خـوش خـلقـی، ایـثـار و فداكاری، خدمت رسانی به مردم، مهربانی، عفت و پاكدامنی، مناعت، شجاعت، استقلال فكری و سیاسی، آزادگی، عزت و كرامت، صداقت، احـتـرام بـه هـمـنوعان، غمخواری و دلسوزی و زندگی مسالمت آمیز دیگری بود كه باعث برتری نسبت به دیگران بود.

سرانجام پیامبر اسلام (ص) در ۲۸ صفر در سن ۶۳ سالگي، در مدینه رحلت كردند.ك/۴

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *