انشا درمورد حریم خصوصی

فال روزانه
انشا درمورد حریم خصوصی
حریم خصوصی ، قلمروی از زندگی شخصی هر فرد است که نباید بدون رضایت و اذن در آن وارد شد .
لزوم احترام به حق حریم خصوصی افراد در فقه امامیه و حقوق اسلامی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به برخی از مصادیق حریم خصوصی اشاره شده است.
با بررسی ادله فقهی و نیز موارد قانونی به حرمت و ممنوعیت نقص حریم خصوصی پی می بریم . همچنین هیچ شخصی از این مسئله که کسی وارد حریم خصوصی شود رضایت خاطر ندارد.
اما متاسفانه خیلی از افراد در هر ساعتی از شبانه روز بدون اجازه در فضای حقیقی و مجازی وارد حریم خصوصی دیگران می شویم و حریم شخصی دیگران را نقص می کنیم.
روزانه در اطراف ما اتفاقات گوناگونی رخ می دهد. که شاید به ما مربوط نباشد یا ما نتوانیم مشکلی را حل کنیم اما در مقابل همگی جمع می شویم نگاه می کنیم ، با موبایل خود فیلمبرداری می کنیم، در رابطه با آن اتفاق بدون آنکه بدانیم اصل موضوع چیست ، نظر می دهیم، حتی برخی آن فیلم ها را پخش می کنند .
اگر فیلم خصوصی از شخصی هم در فضای مجازی پخش شود ، همگی این اجازه را به خود می دهیم که نگاه کنیم ، برای دیگران بفرستیم ، حتی به خودمان اجازه می دهیم که اظهار نظر و قضاوت کنیم .
در صورتی که اگر چنین اتفاقی برای هر یک از ما در فضای مجازی بیفتد، به هیچ عنوان دوست نداریم که دیگران ما را قضاوت کنند و مورد حمله قرار دهند، در فضای حقیقی هم همین گونه است خیلی مواقع اتفاق افتاده که در مترو یا مکان های شلوغ به حرف های دیگران بدون اجازه گوش می دهیم یا بدون اجازه به گوشی موبایل دیگران نگاه می کنیم .
حتی اجازه دخالت هم به خودمان می دهیم . تمامی مواردی که که ذکر شد مثال هایی از نقص حریم خصوصی دیگران است که در بحث های دینی م ورد نکوهش قرار گرفته است .
و قوانینی برای آن مطرح شده و همچنین خیلی از ما در بحث های روزمره مورد نکوهش قرار می دهیم . اما با این وجود حفظ حریم خصوصی دیگران رعایت نمی کنیم .
به دلیل اینکه همه افراد نزدیک ما هم اینگونه عمل می کنند . از کودکی ما شاهد نقص حریم خصوصی دیگران

توسط خانواده و اطرافیان هستیم . زمانی که دو نفر در خیابان شروع به جر و بحث و دعوا می کنند افراد زیادی جمع می شوند و فیلمبرداری می کنند ، این بحث همگانی بود باعث می شود بر خلاف قانون عمل کنیم ، در فضای مجازی کلیپ های خصوصی افرد بازدید های زیادی دارد و افراد زیادی آنها را قضاوت می کنند برای همین هر کدام از ما هم این اجازه را به خودمان می دهیم .

این نوع رفتار ها را که نوعی کجروی از رفتار بهنجار به شمار می آیند می توان از دیگاه پیوند اجتماعی سادرلند بررسی کرد، طبق این نظری ه ما دچار کجروی اجتماعی می شویم به این دلیل که دیگران هم همین رفتار را انجام می دهند . درواقع ما کجروی را مثل نقص حریم خصوصی دیگران می آموزیم.

همچنین بخوانید: انشا درمورد خشونت علیه زنان

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *