تحقیق درمورد امام محمد غزالی

فال روزانه
امام محمد غزالی
Open book

* غزالی شهیر تاریخ تمدن اسلامی

گفته شده در میان عالمان قرون اولیه اسلامی كسی به اندازه ابوحامد محمد غزالی تالیف و تصنیف نداشت بطوری كه تالیفهای او را شماره كرده اند و بر روزهای عمرش تقسیم و بر این اساس سهم هر روز عمرش چهار جزوه شده است.

تعداد كتابهایی كه در طول زمان به غزالی نسبت داده‌اند شش برابر رقمی است كه خودش دو سال پیش از مرگ در نامه ‌ای به سنجر یادآور شد.
غزالی در این نامه نوشت: بدان كه این داعی در علوم دینی هفتاد كتاب كرد. همین موضوع كار پژوهش را بر اهل تحقیق تا حدی دشوار كرده ‌است.
از جمله خاورشناسان و دانشمندانی كه در مورد تالیفات غزالی تحقیق كرده‌ اند می‌توان ‘گشه، مك دونالد، گلد زیهر، لویی ماسینیون، اسین پلاسیسوس، مونتگمری وات، موریس بوژیر، میشل آلار، و عبدالرحمن بدوی’ را نام برد. به خصوص دكتر عبدالرحمن بدوی دانشمند مصری با یاری گرفتن از مجموعه تالیفات خاورشناسان پیش از خود كتاب مؤلفات الغزالی را به نگارش در آورد كه در سال ۱۹۶۰ چاپ شد.
بدوی در این كتاب از ۴۵۷ كتاب اصلی و منسوب به غزالی ۷۲ مورد را بی تردید متعلق به این عالم دانسته اما در صحت انتساب بقیه آنها به غزالی تردید كرده ‌است. با این حال باز هم شمار آثار تالیفی امام محمد غزالی بسیار زیاد و نشانگر تلاش وی در عرصه اندیشه اسلامی و سایر علوم روز آن زمان است.
به هر حال شكی نیست كه امام محمد غزالی با صرف زندگی خود در راه تحصیل علوم دینی، شرعی، تزكیه و اصلاح خویش و دیگران در زمینه های مختلف علمی، كلامی، فقهی، اخلاقی تالیفات و تصنیفات زیادی داشته است.
از جمله تالیفات غزالی می توان به مقاصد الفلاسفه، الاقتضاد فی الاعتقاد، قواعد العقائد، الرساله القدسیه، جواهر القرآن، كتاب الاربعین، بدایه الهدایه، الدره الفاخر، المنقذ من الضلال، المستصفی من أصول الفقه، كیمیای سعادت، نصیحه الملوك و احیاء علوم الدین اشاره كرد.

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *