انشا درباره دوستی و دشمنی

فال روزانه

انشا درباره دوستی و دشمنی

پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: المومن مراه المومن؛ مومن آینه مومن است. دو دوست نیز باید همچون آینه تمامی معایب و محاسن یکدیگر را به هم نشان دهند.

به راستی دوست راستین نسبت به دوستش مانند آینه صاف و بی زنگار است که محاسن وعیوب او به طور برابر در آن دیده می شود؛ از این  رو دوست برای دوستش راهنمایی امین است که او را به آنچه خیر و خوبی حال و آینده او در آن است راهنمایی می کند. لذا از امیر مومنان (ع) روایت شده که فرموده است: همنشین آدمی نشانه دین اوست.

آینه عیب و حسن را بدون سر و صدا می گوید و فریاد نمی زند؛ دو دوست دو همفکر هم باید آبروی یکدیگر را حفظ کنند و با فریاد و بی آبرویی عیب یکدیگر را نریزند و بدون بی احترامی مسائل و مشکلات را به همدیگر بیان کنند. آینه اگر خرد و شکسته هم شود باز دست از صفات خود بر نمی دارد و به کارش ادامه می دهد.

رفتار دوستان در اسلام

دو دوست باید ارزششان را به صفات اخلاقی و ایمانی بدانند نه حال و شهرت و جاه و مقام و … دل ببندد و دچار حرص و طمع شوند و دو دوست باید یار و غمخوار یکدیگر باشند و در مشکلات و اشتباه دیگری یکدیگر را یاری رسانند و عیب جویی و غیبت هم را نکنند و  وقتی از هم دلخور می شوند کینه به دل راه ندهند و به خاطر سعایت کسی اخم نکنند و  یکدیگر را در هر حال و زمان بپذیرند.

دوستان کاملا شفاف و چیزی را از هم پنهان نمی کنند و در مقابل یکدیگر صادقانه و خالصانه ارتباط برقرار می کنند. آینه با هیچ کس تعارف و رودربایسی ندارد و همیشه به وظیفه اش عمل می کند. دو دوست شفیق باید همچون آینه باشند یعنی اگر با عصبانیت شکسته شدند دست از وظیفه دوستی و رفاقتشان برندارند و اگر خوبی همدیگر را می گویند قصد چاپلوسی نداشته باشند. آینه هرگز از کارش خسته و ملول نمی شود و دو دوست نباید از معایب و مشکلات یکدیگر خسته و درمانده شوند و آینه از بیان و تکرار معایب خسته نمی شود.

دوست باید از صفات اخلاقی خود بسیار مراقبت کنند تا مبادا آن صفات ارزنده را از دست بدهند و دچار آسیب جدی و جبران ناپذیر شوند. دو دوست باید شدیدا به یکدیگراحترام بگذارند چرا که این دوستیهای شفاف همچون آینه تا پایان عمر باقی می ماند.

آینه معایب و محاسن را همان لحظه به آدمی می گوید و کاری با گذشته ندارد. دو دوست هم نباید حرفهای کهنه شده را زنده کنند و باعث کدورت و کینه دوباره شوند.

دو دوست نباید تحت هیچ شرایطی به یکدیگردروغ بگویند و نباید صداقت را از دست بدهند؛ هان طور که آینه هرگز به انسان دروغ نمی گوید و واقعیت را آن طور که هست بیان می کند و انسان همان طور که خود را هر روز در آینه می بیند تا از اوضاع خود باخبر شود. دو دوست همراه باید هر روز با هم ملاقات داشته باشند و در مقابل نقد و بررسی یکدیگر قرار بگیرند و از هم اطلاع داشته باشد.

امام صادق(ع) فرموده است: مسلمان برادر مسلمان و دیده بان و آینه و راهنمای اوست، به او خیانت نمی کند و او را فریب نمی دهد و به وی ستم نمی کند و به او دروغ نمی گوید و از او بدگویی نمی کند.

یک دوست خوب باید راهنما و آینه و همانند لباس تن برای دوستش باشد و از او محافظت و نگهبانی کند و اجازه ندهد کسی به دوستش صدمه بزند. آینه از احدی نمی ترسد و فقط به وظیفه اش عمل می کند. دو دوست هم نباید ترسی از یکدیگر داشته باشد و اگر معایبی از یکدیگر می بینند کتمان کنند.

دو دوست نباید از یکدیگر توقعات و انتظارات بی جا داشته باشند و خالصانه و صمیمانه دراختیار یکدیگر باشند و اگر مشکلی در ظاهر و باطن دیگری بوجود آمد مطالب را به گونه ای بیان کنند که دیگری احساس نکند دوستش قصد تمسخر و یا تحقیر وی را دارد؛ همان طور که آینه وقتی عیبی را می بیند تمسخر نمی کند یا تحقیر نمی کند با اخلاص و صمیمیت کارش ار انجام می دهد.

آینه هم خوبی ها را نشان می دهد و هم بدیها را هرگاه میان دو دوست قرب روحی تام و هماهنگی قلبی کامل برقرار شود هر یک از آن دو الگو و نشان دهنده دیگری است و هر کدام در دیگری جلوه گر و نمایان است و غرایز و امیال وی در او جریان دارد؛ به طوری که مشاهده یکی موجب بی نیازی از مشاهده دیگری و روش و معتقدات یک نمایانگر طریقه و عقیده دیگر است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است: داستان مومن در دوستی و ترحم و مهربانی نسبت به یکدیگر داستان تن است که اگر عنصری از آن به درد آید دیگر اعضا دچار ناآرامی و بی خوابی و تب خواهند شد.

 

دوست مشمار آن که در نعمت زند
لاف یاری و برادر خواندگی

دوست آن دانم که گیرد دست دوست
در پریشان حالی و درماندگی

سعدی

رفاقت,friends

انشا درباره دوستی با مقدمه

مقدمه

هزاران اتفاق باعث میشه آدما به هم برسن و میلیون ها روش وجود داره تا باهم دوس بشن و میلیارد ها حادثه موجوده برای استحکام یا تضعیف یه دوستی

بدنه

دوستی ها معمولا با سلام چطوری شروع میشه البته اتفاقای غیر باوری هم وجود داره مثلا دونفر وسط دعوا باهم یدفعه دوست میشن و صمیمی (بنظرم این باحال ترین و خاطره انگیز ترین روش دوستیه)
دوستی ها میتونه صرفا به دلیل آشنایی باشه، ممکنه فقط درحد دوست بمونه، میتونه صمیمی تر بشه و به رفیق ، برادر یا خواهر و این چیزا تبدیل بشه و ممکن هم هست کلا نابود بشه بره که گاهی بی دلیل این اتفاق می افته . شما میتونین میزان صمیمیت دو نفرو از نوع حرف زدن و رفتارشون بفهمید.دو دوست صمیمی معمولا با فحش حرف میزنن و میخندن یا اصطلاحات رمزی عجیب و غریبی دارن که خدا هم متوجه نمیشه این اصطلاح به چه معنیه یا دائم در حال کتک کاری و مسخره بازی هستن.
معمولا آدما به خاطر نیازهاشون ،به خاطر فرار از تنهایی و …. سمت کسی میرن و سعی در برقراری ارتباط و دوستی میکنن گاهی موفق میشن و گاهی صحنه های ناخوشایندی به وجود میاد که حتی به کتک ختم میشه(اینجا بستگی داره چقدر با تجربه و با مهارت باشید)
دوستی تاریخ تولید یا انقضا نداره. دوستی افراد ممکنه از لحظه تولد شروع بشه تا لحظه ای که خودشون تصمیم میگیرن که پایان یه زندگی خاطره انگیز باشه.
یه دوست هم میتونه از خواهر و برادر خونی بهت نزدیک تر باشه و هم میتونه بزرگترین دشمنت روی کره زمین بشه . اعتماد و باور توئه که دوستی پایدار یا نابود میکنه.
گفتم ما با توجه به نیازهامون با افراد مختلف دوست میشیم پس هروقت خواستی متوجه بشی کی واقعا دوست توئه و کی فقط برا نیازاش و نیازات پیشته به این فکر کن اگه فلان نیاز نباشه بازم با هم هستید!؟بازم در ارتباط هستید!؟هنوز حواستون بهم هست یا نه!؟
اگه بدون هیچ نیازی تونستی قبولش کنی پس اون دوست واقعی توئه یا بهتر بگم رفیق توئه
تو زندگی هر بشری هزاران آدم،هزاران انسان با شکل های مختلف با جنسیت های متفاوت با رنگ های خاص در رفت و آمدن
روزانه میلیون ها نفرو میبینیم که از کنار ما میگذرن و اصلا حواسمون به هیچکدوم نیست و شاید هر روز یه دوست قدیمی از کنارمون رد بشه و ما اصلا به خاطر نیاریم که روزی بهترین شخص زندگیمون بود
گاهی نیازه بیشتر دقت کنیم به اطرافمون و به رفتارمون.

نتیجه گیری:

و در پایان اگه میخای بدونی داشتن یا نداشتن یه دوست چه حسی به ادم میده به این دو جمله از کتاب مورد علاقم فکر کن:
– نمیدونم چقدر دیگه میتونم بدون یه دوست ادامه بدم.قبلا می تونستم خیلی راحت اینجوری سر کنم،ولی این برمیگرده به
وقتی که نمیدونستم داشتن یه دوست چه جوریه،بعضی موقع ها وقتی آدم چیزی رو ندونه خیلی راحت تر می شه زندگیش.

– اوضاع عوض میشه. دوست ها از هم جدا می شن و زندگی برای هیچ کس نمی ایسته.

مقاله مرتبط: انشا دمورد دوست خوب

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

۱ نظر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *