انشا در مورد تلاش مهم تر است یا استعداد؟

فال روزانه

موضوع انشا تلاش مهم تر است یا استعداد؟

من در مورد رابطه ی تلاش و استعداد و این که کدام شان در آخر می توانند پیروز میدان باشند، چیزهایی زیادی خوانده ام و صد البته حرف و حدیث های زیادی شنیده ام.

گاهی آن قدر این شنیده ها و خواندن ها به سر و کول هم می پرند که حوصله ام سر می رود.

نه این که بی خیالاشان بشوم و بروم ردِ کارم؛ نه ! اما دلم می خواهد هر چیزی که به واقعیت نزدیک تر است را بشنوم.

نه می خواهم با استعداد ها از شنیدن واقعیت حال شان گرفته بشود و نه این که سخت کوش ها فکر کنند ، با استعداد کم یا متوسط نمی شود پا میدانِ عمل گذاشت.

حالا فکر می کنید واقعیت چه حرف و پاسخی به نظر من دارد؟

حقیقت اش این است که واقعیت با کسی تعارف ندارد. نگاه نمی کند که تو بچه پولداری یا ته جیب ات از بی پولی شپش انداخته. او چیزی را می خواهد که نتیجه اش معلوم باشد.

به نظرم که بی راه هم نمی گوید. با عسل ، عسل گفتن که دهان شیرین نمی شود.

فرض کن که تو خیلی اهل حساب و کتاب هم باشی و بدانی از هر کندویی که زنبورهای زِبر و زرنگی هم داشته باشد، می شود چهار کیلو عسل برداشت کنی. خوب! تا این جای کار، تو از استعداد ی که در ریاضی داشتی استفاده کردی. بد هم نیست. خیلی هم عالی است.

حالا به اصل کار رسیدیم که همان برداشت باشد. چکار باید کرد؟

همچنین بخوانید: انشا در مورد چرا کتاب دوست ماست؟

معلوم است که باید بزنی به دل کار. تنها دانستن چند فرمول که یاد گرفتی و پُزش را دادی ، که من با استعدادم نمی شود ظرف ات را از عسل پُر کنی.

وقتی هم می خواهی این کار را انجام بدهی ، باید بدانی ممکن است بارها از جناب زنبور نیش نوش جان کنی؛ که اگر نکنی و دل خوش باشی به استعدادی که در ریاضی داری، نه از شهد شیرین بهره می بری و نه از بالای کوهِ استعدادت خورشید طلوع می کند.

نمی خواهم یک نسخه دستت بدهم و بگویم هر چه دیگران در مورد تلاش گفتند ، به گوش جان بشنو! ولی خودت باید کلاهت را قاضی کنی . برو سرگذشت آدم های دور و نزدیک دنیا را بخوان. بعد خودت متوجه می شوی فقط انسان هایی موفق شده اند که تلاش کرده اند.

اگر صد بار هم زمین خورده اند ، باز از جا بلند شده اند و گفته اند : باید برای ساختن و به دست آوردن تلاش کرد . تلاش … تلاش ، بی آن که ناامید شد.

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *