انشا درمورد میوه های قرآنی

فال روزانه

میوه های قرآنی

 

ميوه هاي انار، زيتون،‌ خرما،‌ انجير و انگوردر قرآن كريم از آنها ياد شده است . اين ميوه هاعلاوه بر جنبه خوراكي از ديدگاه دارويي و اثرات درماني نيز قابل توجه هستند و همواره در طب سنتي و نوين براي درمان بسياري از بيماري ها توصيه شده اند.
در قرآن كریم به میوه انجیر و زیتون قسم یاد شده است و در آیات متعددی از میوه های انار، انگور و خرما نام برده شده است. قرآن كتاب آسمانی و از معجزات پیامبر اكرم (ص) است كه تمامی مطالب علمی آن از سوی محققان با انجام تحقیقات و پژوهش های متعدد به اثبات رسیده است.

انجیر:

انجیر میوه ای مقوی و شیرین است كه در قرآن به آن قسم یاد شده است. امام رضا (ع) فرموده است كه درخت انجیر شبیه ترین درخت به درختان بهشتی است.

این میوه در طب سنتی نیز برای درمان بیماری هایی از سوی پزشكان استفاده می شده است . سقراط پدر علم طب همیشه انجیر را برای بیماران به خصوص بیمارانی كه تشنگی و تب داشتند، تجویز می كرد.

در مورد ارزش غذایی انجیر باید گفت كه قند زیادی دارد به گونه ای كه ۵۰ درصد انجیر خشك را قند تشكیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، كلسیم، فسفر و ویتامین های A ، B، C است.

انجیر منبع غنی از یك نوع فیبر غذایی است كه نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. از این میوه همچنین می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم كم چربی، كم سدیم، پرفیبر، كاهش وزن و دیابتی استفاده كرد.

انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون كلسترول است.

‘سید ضیاء الدین مظهری’ رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران به ایرناگفت: انجیر خواص زیادی دارد و مصرف آن به صورت خشك برای نرم شدن مخاط سینه بسیار مفید است.

انجیر با شیر خورده شود چراكه تركیب بین قند این میوه و قند موجود در شیر طعم بسیار خوشایندی را به خصوص برای كودكان به وجود می آورد.

مصرف انجیر برای رفع خشكی مزاج و رفع برخی از زگیل ها نیز موثر است.

انار:

در قرآن مجید نام میوه انار سه بار در آیات ۹۹ و ۱۴۱ از سوره انعام و آیه ۶۸ از سوره الرحمن آمده است.

میوه انار همواره از زمان های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه پزشكان بوده است.

بوعلی سینا پزشك بزرگ ایرانی در كتاب قانون خود در مورد انار آورده است كه اناراز میوه هایی است كه تمام قسمت های آن خواص دارویی دارد، گل انار خون ریزی را بند می آورد و لثه ها را تقویت می كند. پودر انار زخم های كهنه و مزمن را معالجه می كند و پوست درخت انار برای معالجه التهاب كبد، سرفه و زخم مفید است.

امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و تركیبات موجود در آن انجام شده كه موید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها ست و ازسوی دیگر به علت وجود تركیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می شود.

این میوه دارای مواد شیمیایی بسیاری است كه در مبارزه با تصلب شرائین، آماس سرطان و كند كردن واكنش های پیرشدن سلول ها موثر است.

خواص ضدسرطانی انار در پژوهش‌های‎ اخیر محققان مورد تایید قرار گرفته است.‌ انار منبع غنی از آنتی اكسیدان‌ها، پتاسیم و ویتامین C است و مصرف‎ آب‎ آن از ابتلا بـه‎ سرطان‎ پروستات‎ جلوگیری‎ می‎كند.

متخصصان‎ تغذیه‎ مصرف‎ آب‎ انار را صبح‎ و پیش‎ از صبحانه‎‎ توصیه می‎ كنند.

مصرف این میوه بدن را در مقابل بسیاری از عوامل بیماری زا مقاوم می كند و از ایجاد رادیكال های آزاد در بدن تاحد زیادی جلوگیری می كند.

مصرف انار به كاهش فشار خون كمك می كند و برای بیماران قلبی بسیار مفید است،‌ توصیه كرد كه انار به دلیل تركیبات روغنی كه دارد با هسته جویده شود.

گل، برگ، پوست درخت و دانه های این میوه سرشار از خاصیت است؛ پوست خشك و پودر شده آن، از ورم، التهاب، اسهال، اسهال خونی و خون ریزی پیشگیری می كند.

پوست انار كه نسبت به دانه های آن آنتی اكسیدان بیشتری دارد، ضدباكتری، تقویت كننده كبد و سیستم گوارشی است.

این میوه در بهبود بیماری های قلبی موثر است. مصرف منظم آن میزان آنتی اكسیدان را افزایش و با پایین آوردن كلسترول خون به طور چشمگیری فشار سیستولیك جریان خون را كاهش می دهد و مانع از بروز سكته های قلبی می شود.

محافظت در مقابل اختلالات بینایی وابسته به سن مانند آب مروارید، تسكین علایم تب یونجه، سینوزیت ، تنگی نفس و كاهش التهاب ریه ها و سایر مسیرهای عبور هوا و آسان تر كردن تنفس از دیگر خواص این میوه است.

از دیگر خواص انار كاهش التهاب پوست مانند اگزما و محل نیش حشرات و به حداقل رساندن گرگرفتگی در زمان یائسگی، درمان هموروئید و سیاهرگ های مبتلا به واریس است.

همچنین مصرف آب انار شیرین برای رفع درد سینه و سرفه مفید است، نوع ترش آن نیز برای افرادی كه طبیعت گرم دارند بسیار مفید است.

انار سرشار از ویتامین های A,B,C,E و آهن و آب آن دارای قند تانن و ماده مفید دیگری به نام مانتین است كه موجب تصفیه كبد می شود.

این میوه همچنین به دلیل داشتن مقادیر زیادی ویتامین A در رشد اطفال بسیار تاثیرگذار است،‌ ویتامین B موجود در آن اعصاب را تقویت می كند و به علت دارابودن مقادیری از ویتامین B6 ضداستفراغ است.

مصرف آب انار یا عصاره آن برای زنان باردار بسیار توصیه شده زیرا علاوه بر رفع ویار به دلیل غنای بالای این میوه از ویتامین ها، موجب رشد مناسب جنین می شود.

معصومین (ع) نیز در احادیث مختلف خود در مورد مصرف انار توصیه های مختلفی كرده اند.

امام علي (ع) فرموده است به كودكانتان انار بخورانید زیرا قدرت تكلم آنها را سرعت مي بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگري فرموده است كه انار را با پیه آن پوست زرد و ضخیمي كه روی دانه هاي انار قرار دارد، بخورید.

از پیامبر اكرم (ص) نیز نقل شده است كه، انار شیرین بخورید چراكه دانه اي از آن نیست كه به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد.

زیتون:

زیتون دارای طبیعت گرم و خشك و سرشار از ویتامین A و D، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم، كلسیم، كلر، آهن، مس و منگنز است.

یكی از مفیدترین روغن های گیاهی، روغن زیتون است. این روغن ملین و برای كبد مفید است و صفرا و شن ریزه های كلیه را دفع می كند. روغن زیتون حرارت بدن را زیاد و لثه ها را تقویت و خون را صاف می كند.

روغن زیتون خاصیت ضدسم دارد و جدار روده ها و معده را از سموم و آلودگی ها پاك می كند. برای جلوگیری از ریزش موی سر شستن موها با روغن زیتون به صورت ۱۰ روز متوالی با آب ولرم و صابون توصیه شده است.

ضماد پخته زیتون مخلوط با آب برای دندان كرم خورده مفید است و آب نمكی كه زیتون در آن خیسانده شده برای استحكام لثه ها استفاده می شود.

درحال حاضر به دلیل تغذیه نامناسب و بی تحركی اغلب مردم در معرض رادیكال های آزاد هستند كه به بدن فرد هجوم می برد و با ورود به دیواره سلول ، به داخل آنها نفوذ و ایجاد سرطان می كنند، خوردن زیتون به مقدار زیادی می تواند از ایجاد این رادیكال ها جلوگیری كند.

زیتون حاوی اسید چرب لینولیئیك است كه بدن انسان نمی تواند آن را بسازد ولی می توان با خوردن این میوه آن را تامین كرد.

روغن زیتون ازجمله روغن های ضروری بدن انسان تلقی می شود كه می تواند تحت شرایطی به تركیبات مورد نیاز بدن تبدیل شود.

روغن این میوه دارای تركیبات امگا۳ است كه هر كدام نقش خاصی را در افزایش و كاهش كلسترول دارند.این میوه درمانگر بسیاری از بیماری ها ازجمله فشار خون است و در نتیجه به جلوگیری از حمله های قلبی و مغزی كمك می كند.

خرما:

اهمیت میوه خرما به اندازه ای است كه در قرآن كریم تنها در مورد هسته این میوه سه كلمه و توصیه جداگانه ذكر شده است.

كلمه ‘قطمیر’ به معنی پرده یا روپوشی كه روی هسته خرما را پوشانده است، یك بار در قرآن در آیه ۱۳ سوره فاطر آمده است.

كلمه ‘نقیر’ قسمت پشت هسته خرما را می گویند كه ۲ بار در آیه های ۵۳ و ۱۲۴ سوره نساء آورده شده است.

‘فتیل’ نیز به نخ روی هسته خرما گفته می شود كه ۳ بار در آیه های ۴۹ و ۷۷ سوره نساء و آیه ۷۱ سوره اسراء ذكر شده است.

این میوه یكی از بهترین منابع انرژی و دارای تركیبات منیزیوم و پتاسیم است و مصرف آن به همراه مقداری شیر برای افرادی كه مدتی گرسنه بوده اند همچون در ایام ماه مبارك رمضان توصیه می شود.

مصرف خرما به صورتی تركیبی با بادام، كنجد و دارچین از آنجایی كه طعم بسیار لذیذی دارد ، می تواند به عنوان یك منبع سرشار از انرژی برای كودكان در حال رشد مصرف شود.

این میوه بهترین دسر برای ایام سرد سال به شمار می رود.

این میوه سرشار از فیبر طبیعی است و روغن، كلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم به وفور در آن یافت می‌شود. به علاوه خرما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.

به روش‌های مختلفی مانند مخلوط كردن شیره‌ خرما با شیر، خوردن آن با نان و كره و تهیه‌ غذا و شیرینی‌های لذیذ و مقوی متنوع از این میوه استفاده می شود.

خرما در درمان یبوست، اختلالات روده‌ای، مشكلات قلبی، ضعف جنسی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین است .

مواد موجود در خرما، برای درمان هرگونه اختلال روده‌ای مفید است و مصرف مداوم آن، رشد باكتری‌های مفید در روده را افزایش می‌دهد.

خرما به دلیل دارابودن قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین‌های ضروری، بخشی از رژیم غذایی سالم وثابت شده است خرمایی كه شب در آب خیس و صبح مصرف شود، برای قلب‌های ضعیف مفید است.

همچنین بخوانید: انشا درمورد سبزیجات

انگور:

انگور یكی از مهمترین میوه‌های نام برده شده در قرآن است. خداوند آن را میوه اهل بهشت دانسته و بی تردید برای جلب توجه مومنان به اهمیت این میوه نام آن را در ۱۱ سوره در آیه ۲۶۶ سوره بقره، ۴ سوره رعد، ۱۱ سوره نمل،‌ ۶۷ سوره نحل، ۱۹ سوره مومنون، ۹۱ سوره اسراء ، ۳۲ سوره كهف، ۳۴ سوره یس، ۳۱ و ۳۲ سوره نبأ،‌ ۲۸ سوره عبس و ۹۹ سوره انعام ذكر كرده است.

انگور یكی از بهترین منابع گلوكز و فروكتوز است. علاوه بر قندها، انگور دارای اسید تارتاریك و اسید مالیك فراوان و مواد معدنی مانند كلر، ید، فسفر، سدیم، پتاسیم، كلسیم و آهن و ویتامین های A، B و C است.

این میوه ارزشمند برای بیماری‌هایی مانند برنشیت مزمن، بیماری‌های قلبی، التهاب كلیه و نقرس مفید است. قند انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون و در عضلات و كبد ذخیره می‌شود در حالی كه سایر قندها اول باید به قند خون تبدیل و سپس وارد خون شوند.

انگور تنها میوه‌ای است كه وقتی خشك می‌شود ارزش غذایی آن بالا می‌رود علت آن است كه دیاستازهای موجود روی پوست انگور، به تدریج سلولز پوست را تبدیل به قند می‌كند به همین خاطر هیچ معده‌ای از خوردن مویز ناراحت نمی‌شود.

مصرف این میوه در زمان بارداری علاوه بر افزایش ضریب هوشی كودكان ، اثر چشمگیری در تضمین سلامت مادران دارد.

انگور یكی از میوه های ضدسرطان شناخته شده است و این به خاطر خواص ضدعفونی كنندگی آن است.

انگور پتاسیم زیادی دارد كه به جبران ضعف بدن كمك می كند، این میوه برای سلامتی قلب، ریه و كلیه مفید است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی برای مبتلایان به اوره خون مناسب و سازگار است.

با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد خواص این میوه ها و با استناد به آیات قرآنی و احادیث ائمه اطهار (ع) كه همگی بر استفاده از آنها تاكید دارند، باید گفت كه مصرف صحیح و به میزان متعادل این میوه ها می تواند افراد را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون بدارد.

گاهی پیشگیری از ابتلا به بیماری ها با استفاده صحیح از مواد غذایی سالم و طبیعی و دنبال كردن یك رژیم غذایی مناسب روزانه علاوه بر دور داشتن افراد از دردهای روحی و روانی از بسیاری از درمان های شیمیایی در زمان بروز بیماری می تواند كم هزینه تر باشد.

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *