شادی

انشا درمورد شادی در زندگی

شادی

انشا درمورد شادی در زندگی

اصطلاح نشاط را بسياري از ما شنيده‌ايم و با شنيدن آن ياد چهره‌اي شاد و خندان افتاده‌ايم. اما آيا نشاط معادل شادي است؟ واقعيت اين است كه حتي وقتي تنها معناي لغوي اين واژه را در نظر بگيريم، باز نشاط چيزي وراي شادي صرف است.

در لغت نامه عميد و در توضيح واژه نشاط، در كنار معني شادي، يكي از معاني قديمي اين واژه «اراده» است اما كار زماني جالب‌تر مي‌شود كه سراغ معناي اين واژه در زبان عربي برويم. نشاط را در عربي به معناي كنش‌وري، چابكي، زنده‌دلي و جنب و جوش آورده‌اند. از سوي ديگر در برخي منابع، نشاط را به آن احساس خوش بودني ربط داده‌اند كه در زمان رسيدن به هدف داريم يا آن احساس خوشايندي كه وقتي اميدوارانه در پس رسيدن به هدفي گام بر مي‌داريم. اما قصد ما از اين مطلب واژه‌شناسي نيست، بلكه در پي آن هستيم كه زبان مشتركي براي اين واژه پيدا كنيم چرا كه در اين مطلب مي‌خواهيم راهكارها براي پيدا كردن نشاط بيشتر را مرور كنيم.

**نشاط و اميد، دو يار همراه
وقتي نشاط را به عنوان سرزنده بودن درنظر مي‌گيريم، اين واژه در دل خود، مفاهيم ديگري از جمله اميد را جاي مي‌دهد. البته منظور ما از اميد، تنها يك احساس خوشايند به آينده نيست بلكه تعريف اميد در اين جا آن وضعيتي است كه به فرد كمك مي‌كند تا بتواند انگيزه خود را براي پيگيري اهداف با استفاده از روش‌هاي متفاوت حفظ كند. شايد به صورت خودماني بتوانيم بگوييم اميد آن حسي است كه وقتي در راه رسيدن به هدف شكست مي‌خوريم به ما انگيزه مي‌دهد تا راه ديگري را امتحان كنيم.

**راهكارهايي براي داشتن زندگي بانشاط

با توجه به نزديكي دو مفهوم نشاط و اميد، در ادامه راهكارهايي را معرفي خواهيم كرد كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد بااميد و نشاط بيشتر اهداف خود را در زندگي دنبال كنيد.

۱ – غرق در اخبار بد نشويد. در جريان اخبار روز بودن، خوب است اما اگر قرار باشد روزي چند ساعت وقت صرف دنبال كردن اخبار به ويژه اخبار منفي كنيد، به زودي احساس نااميدي در شما تشديد خواهد شد. در اين روزهايي كه شبكه‌هاي اجتماعي نقش خبررساني را دارند، براي پيگيري اخبار در آن‌ها، براي خود محدوديت زماني تعيين كنيد.

۲ – خودتان را مجبور كنيد تا در برخورد با ديگران، دلپذير و مودب باشيد. شايد از چنين توصيه‌اي تعجب كنيد اما در پس اين توصيه، دليلي معتبر است. برخوردهاي دلپذير شما در طول زمان به افزايش واكنش‌هاي دلپذير ديگران منتهي خواهد شد، موضوعي كه احساس خوشايندي را در شما ايجاد كرده و شما را به ادامه مسيرتان در زندگي ترغيب خواهد كرد. البته منظور از اين توصيه انكار احساسات منفي نيست بلكه تنها تمرين براي رفتاري مثبت در برخوردهاي روزمره است.

۳ – يكي از مهم‌ترين ابعاد اميد، داشتن احساسي خوب درباره محيط اطراف است. يكي از كوتاه‌ترين مسيرها براي پيدا كردن حسي خوب درباره محيط اطراف، مشاركت در كارهاي خير است. وقتي ما چيزي (پول، انرژي يا وقت خود) را به نيازمندان مي‌بخشيم، آرام آرام احساس بهتري به اطراف خود پيدا مي كنيم و در عين حال با ايجاد تغييري حتي بسيار كوچك و تجربه كنش‌گر بودن احساس توانايي بيشتري خواهيم كرد.

۴ – خنده و شادي را دست كم نگيريد. هر چند نشاط معادل شادي نيست و معناي آن فراتر از آن است اما شاد بودن، مي‌تواند به تقويت اين ويژگي منجر شود. مطالعات متعدد روان‌شناسي نشان داده است موضوعي كه بيش از قرار گرفتن در محيطي مفرح مي‌تواند ما را شاد نگه دارد، شوخ‌طبعي خود ماست؛ اين كه بتوانيم دلايل كوچك براي شادي را از همين محيطي كه در آن قرار داريم، پيدا كنيم.

۵ – از شكست نترسيد. پيدا كردن روش كارآمد براي رسيدن به هدف مطلوب، كار ساده‌اي نيست. اهداف خودتان را درست تعيين و پيش از شروع، برنامه‌ريزي كنيد، اما در عين حال از ترس شكست، متوقف نشويد. ادامه دادن تلاش به صورتي پيوسته، مي‌تواند آرام آرام راه برون رفت از شرايط دشوار و دستيابي به هدف را براي شما روشن كند.

۶ – شكست خورده‌ايد؟ محيط اطراف‌تان كلافه كننده است؟ برخي اطرافيان اصرار به ناكام شدن شما دارند؟ اولين توصيه براي اين شرايط، استفاده از روش‌هاي آرام‌سازي و متوقف كردن افكار منفي است. تنها نتيجه تكرار زشتي‌ها و غصه‌ها در ذهن، فروبردن شما در نااميدي و بدتر كردن شرايط است. مطمئن باشيد بعد از كسب آرامش، براي برون رفت از اين شرايط، مي‌توانيد بهتر تصميم بگيريد.

۷ – زماني را در روز براي خودتان اختصاص دهيد و كمي خودتان را تحويل بگيريد. ۱۰دقيقه چاي خوردن در يك ليوان خوب خرج چنداني ندارد اما احساس خوب آن مي تواند به ما انرژي دهد تا قدم‌هاي بعدي را بهتر برداريم. بنا به سليقه تان جوايزي براي خودتان درنظر بگيريد.

۸ – در آخر اين كه طبيعت را دست كم نگيريد. فوايد حضور در طبيعت بسيار است؛ از كسب آرامش تا افزايش خلاقيت. حالا كه هوا رو به گرم شدن است و از طرفي تماشاي طبيعت بهاري بعد از يك زمستان سرد اميدبخش است، صرف زمان در بوستان‌ها و طبيعت محل زندگي را دست كم نگيريد. با اين كار هم مي‌توانيد تاثير منفي ناكامي‌ها را كاهش دهيد و هم به ايده‌هاي جديدي براي طي مسير دست يابيد.

همچنین بخوانید: انشا درمورد صبر و استقامت
فواید شاد بودن

انشا دمورد فواید شادی در زندگی

نتایج چندین مطالعه نشان داده‌اند افرادی که شادتر هستند، کمتر بیمار می‌شوند. احساس رضایت و خوشبختی می‌تواند سدی واقعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا ایجاد کند.

احتمالاً این ضرب المثل معروف را شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. شاید عجیب به نظر برسد، اما این ضرب المثل می‌تواند از پشتیبانی علمی برخوردار باشد زیرا شاد بودن به واقع تأثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمانی و روانی انسان می‌گذارد.

افراد شاد افراد سالم‌تری هستند. البته، لازم نیست تا تغییرات اساسی در زندگی شما ایجاد شود تا آثار شادی را احساس کنید. برخی از این آثار سلامت می‌توانند به واسطه چیزی به کوچکی یک لبخند نیز شکل بگیرند. دوزهای کوچک شادی نیز می‌تواند کارهای بزرگی برای بدن شما انجام دهد.

کاهش فشار خون

فشار خون اغلب غیر قابل پیش بینی است و فشار خون بالا می‌تواند به تضعیف رگ‌های خونی، گرفتگی سرخرگ‌ها، و حتی آسیب مغزی منجر شود. بنابر مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، اختصاص زمان برای تفکر مثبت و افزایش شادی در زندگی می‌تواند میزان خطر را به واسطه کاهش فشار خون کم کند.

کاهش ضربان قلب

ضربان سریع قلب می‌تواند نشانه‌ای از خطر برای سلامت شما باشد. به گفته انجمن قلب آمریکا، ضربان سریع قلب پیش زمینه‌ای شایع برای حمله قلبی یا مشکلات دیگر است. در مقابل، مطالعات نشان داده‌اند که احساسات شاد و خلق و خوی خوب می‌تواند ضربان آرام و پایدار قلب را تنظیم کند.

تقویت سیستم ایمنی

نتایج چندین مطالعه نشان داده‌، افرادی که شادتر هستند، کمتر بیمار می‌شوند. احساس رضایت و خوشبختی می‌تواند سدی واقعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا ایجاد کند. دلیل ساده است زیرا هرچه شادتر باشید از سیستم ایمنی فعال‌تر و قوی‌تری نیز برخوردار خواهید بود.

تسریع روند بهبودی بیماری

حتی در صورت ابتلاء به بیماری، شادی شما می‌تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. احساسات مثبت واکنش سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند به این معنی که پادتن‌ها و دیگر واکنش‌های ایمنی به یک ویروس یا باکتری سریع‌تر و قوی‌تر وارد عمل خواهند شد تا بیماری بهبود یابد.

مبارزه با استرس

شادتر بودن به معنای کاهش استرس است. اما استرس یک مساله جسمانی است. هنگامی که استرس دارید، هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن ترشح می‌شود. کورتیزول بیش از حد در قالب فشار خون، طول عمر، و خطر بیماری می‌تواند آسیب جدی به بدن وارد کند. جدا از ناراحتی، برخی دیگر از عوامل خطرآفرین افزایش دهنده سطوح کورتیزول شامل کمبود خواب، سو تغذیه، و مصرف بیش از حد کافئین می‌شوند.

بهبود درک از سلامت خود

دلیلی وجود دارد که صفات «شادی» و «سالم» به طور مکرر با هم همراه هستند. احساس شادی می‌تواند احساس علائم سلامتی مانند شادابی، توجه متمرکز، رضایت و غیره را در انسان تقویت کند. نتایج یک مطالعه از گزارش سطوح بهتر سلامت جسمانی بین افرادی که احساس شادی بیشتر را گزارش کرده بودند، بدون در نظر گرفتن این که سلامت آنها به واقع بهتر یا بدتر بود، حکایت داشت.

بهبود انعطاف پذیری در برابر درد

مطالعات متعددی اثر شادی بر احساس درد جسمانی را مورد بررسی قرار داده‌اند. اما شاید یکی از الهام بخش‌ترین نمونه‌ها در سال ۲۰۰۵ انجام شد. در این مطالعه از زنان مبتلا به بیماری‌های دردناک مزمن و غیر قابل درمان خواسته شد احساسات خود را همراه با سطوح درد ثبت کنند. سطوح درد برای زنان شادتر و با روحیه بهتر پایین‌تر بود.

افزایش طول عمر

پس از انجام مطالعات مختلف مشخص شده است که شادی می‌تواند به واقع طول عمر انسان را افزایش دهد. یکی از مشهورترین مطالعات با حضور گروهی از راهبه‌ها انجام شد و نشان داد آنهایی که احساس شادی بیشتر در سن جوانی را ثبت کرده بودند، در نهایت طول عمر بیشتری نیز داشتند. در مطالعه‌ای دیگر در انگلیس، افراد شادتر ۳۵ درصد احتمال کمتری داشت مرگ طی یک بازه زمانی پنج ساله را تجربه کنند. مطالعه‌ای دیگر که شرایط ۷,۰۰۰ نفر را برای نزدیک به ۳۰ سال دنبال کرد نیز نشان داد افرادی که در ابتدای مطالعه سطوح بالاتر رضایت و شادی را گزارش کرده بودند، به طور کلی احتمال کمتری داشت طی مدت مطالعه مرگ را تجربه کنند.

کاهش خطر بیماری قلبی

نتایج یک مطالعه که با حضور افراد مسن انجام شد، نشان داد خطر بیماری قلبی در افراد خوش بین و شاد ۷۷ درصد کمتر از افراد بدبین بوده است. مشاهده نیمه پر لیوان می‌تواند به واقع از حملات قلبی پیشگیری کند.

افزایش انگیزه برای ورزش

افراد شاد احتمال بیشتری دارد به طور منظم ورزش کنند و این مساله از نظر منطقی و علمی درست است. شادی و رضایت ممکن است الهام بخش افراد برای فعالیت در فضای آزاد، شنا کردن، یا حتی حضور در باشگاه باشد. انجام ورزش فواید سلامت بسیار دیگری را ارائه می‌کند.

بهبود خواب

کیفیت و کمیت خواب اثر چشمگیری بر سلامت و بهزیستی کلی انسان دارد. نتایج یک مطالعه نشان داد روزهایی که شرکت کنندگان در مطالعه احساس شادی بیشتر را گزارش کرده اند با خواب خوب شبانه همراه بوده است.

کاهش التهاب

بسیاری از مشکلات سلامت و دردها می‌تواند در التهاب ریشه داشته باشد. بر همین اساس است که غذاهای ضد التهاب برای پیشگیری از درد، بهبود گوارش، و پیشگیری از بیماری بسیار مفید هستند. با این وجود، روش‌های دیگری برای کاهش سطوح التهاب وجود دارند. شادی می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. هر چه شادتر و خلق و خوی بهتری داشته باشید، نتایج مثبت سلامت نیز بیشتر خواهند بود.

کمک به بهبود سریع‌تر زخم‌ها

پیشرفت‌های صورت گرفته در پزشکی مدرن به تسریع روند بهبودی زخم در بیماران کمک کرده‌اند، اما شادی نیز می‌تواند به نوعی در این زمینه مؤثر باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ سرعت بهبودی زخم‌های پا در بیماران مبتلا به دیابت را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص شد روند بهبودی در افرادی که احساس شادی و رضایت بیشتر را گزارش کردند، سریع‌تر بوده است.

یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها

نتایج تجزیه و تحلیل عادات بیش از ۷,۰۰۰ بزرگسال نشان داد که شادی و خلق و خوی خوب احتمال مصرف غذاهای سالم‌تر را نیز افزایش می‌دهد. در این مطالعه افرادی که شادی و بهزیستی بیشتر را گزارش کرده بودند، ۴۷ درصد احتمال بیشتری داشت به طور منظم میوه‌ها و سبزی‌های تازه مصرف کنند. این در شرایطی است که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند شما را به فرد شادتری تبدیل کند. این چرخه‌ای روشن و پر انرژی است.

کاهش خطر دیابت

از آنجایی که شادی می‌تواند انگیزه برای تحرک بیشتر، مصرف میوه و سبزی‌های بیشتر و به طور کلی دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل و سالم را در شما ایجاد کند، ترکیب این عوامل می‌تواند اثر قابل توجهی بر پیشگیری از دیابت نوع ۲ داشته باشد. شاید ساده به نظر برسد، اما خندیدن می‌تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که برای کاهش خطر دیابت نیاز دارید.

کاهش خطر سکته مغزی

سکته مغزی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر انسان‌ها در جهان است. طی یک مطالعه مشخص شد که شادی و حس کلی بهزیستی می‌تواند احتمال تجربه سکته مغزی را ۲۶ درصد کاهش دهد.

تقویت سطوح انرژی

خندیدن و شادی می‌تواند اثر شگفت انگیزی در مقابله با احساسات ویران کننده زندگی مانند استرس و خستگی داشته باشد. شادی می‌تواند استرس را کاهش دهد و فعالیت سلولی سالم را تشویق کند که احساس سبکی و لذت بردن از زندگی را در انسان تقویت می‌کند.

بهبود گوارش

هرچه شادتر باشید، و از وعده غذایی خود لذت ببرید، مواد مغذی بیشتری نیز از غذای مصرفی خود جذب خواهید کرد. شادی بر غدد آدرنال تأثیرگذار است که در تنظیم شرایط گوارش نقش دارند.

همچنین بخوانید: انشا درمورد همدردی با دیگران

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *