انشا درمورد سبک زندگی سالم

فال روزانه

زندگی سالم

بیشتر افراد در مورد اهمیت مدیریت مالی در زندگی و داشتن رژیم غذایی سالم آگاهی دارند اما کمتر به سلامت روان خود توجه می‌کنند.

تکرار بر انجام عادات ناسالم و بد به تدریج باعث می‌شوند فرد حتی پس از خواب، احساس خستگی داشته باشد یا تمام شب را با اضطراب سپری کند.

بیماری‌های روان از جمله رایج‌ترین انواع بیماری و اختلالات به ویژه در زندگی امروزی انسان‌ها هستند. آمارها نشان می‌دهد که تنها در یک سال حدود ۴۶ میلیون نفر در آمریکا نوعی بیماری روان را تجربه می‌کنند. همچنین نزدیک به نیمی از تمامی افراد بی‌خانمان به بیماری روان یا اختلال مصرف مواد مخدر دچار هستند.

بنابر اعلام سایت big think، سلامت روان مفهوم گسترده و جامعی دارد که تمامی راهبردهای مطرح در این‌باره نمی‌تواند اثرگذاری مشابهی را در تمامی افراد داشته باشد. در صورت ابتلاء به اختلالات شدید روان بهترین راهکار مراجعه مرتب به متخصص و به کار گرفتن توصیه‌های او در زندگی روزمره است.

با این حال تحقیقات نشان می‌دهد به طور کلی راهکاری‌های ساده‌ای نیز وجود دارند که انجام دادن آنها برای حفظ سلامت ذهن و روح سودمند و حیاتی است که چهار مورد از پرکاربردترین‌های آنها به شرح زیر است:

توجه به رژیم غذایی

روده حاوی بیش از ۱۰۰ میلیون عصب است. وجود عصب‌های متعدد در روده موجب شده تا مغز دوم شناخته شود و به همین دلیل عجیب نخواهد بود اگر مغز نخست تحت تأثیر آن چیزی باشد که در مغز دوم در جریان است. باکتری‌های روده انتقال‌دهنده‌های عصبی همچون سروتونین، دوپامین و GABA را تولید می‌کنند که تمامی آن‌ها به طور چشمگیری بر خلق و خو اثر می‌گذارند. در حقیقت، ۹۵ درصد از سروتونین موجود در بدن در روده تولید می‌شود.

باکتری‌های تولید کننده این انتقال دهنده‌های عصبی برای بقا به مواد غذایی مناسب نیاز دارند. زمانیکه فرد رژیم غذایی مطلوبی نداشته باشد و میزان آب کافی مصرف نکند، تنوع گونه‌های باکتری موجود در روده کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد تغییر وضعیت باکتری‌های روده نقش مهمی در افزایش احتمال افسردگی، اضطراب، شیزوفرنی و دیگر بیماری‌ها بازی می‌کند.

خواب کافی

نداشتن خواب کافی نه تنها بر بازده کاری فرد در طول روز بلکه بر سلامت روان او نیز تأثیر دارد. خواب برای بسیاری از مبتلایان به اختلالات سلامت روان چالش جدی به حساب می‌آید؛ بررسی انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد ۵۰ تا ۸۰ درصد از بیماران روان از مشکلات مزمن خواب رنج می‌برند. بی‌خوابی علامت شایع بیماری‌های روان است اما در حقیقت عامل اصلی آن‌ها هم به حساب می‌آید.

مدیتیشن (مراقبه)

مدیتیشن تمرکزی، بهترین روش برای حفظ سلامت روان است. این شکل از مدیتیشن، ذهن آگاهی یا حضور در لحظه را به همراه دارد. همچنین این نوع از مدیتیشن برای افرادی که از اضطراب رنج می‌برند مفید است زیرا به آنان آموزش می‌دهد تا بین نگرانی مفید و غیر ضروری تفاوت قائل شوند.

ورزش کردن

مرتب ورزش کردن بخش تکمیلی سه عامل ذکر شده است و به بهبود خواب و توجه به رژیم غذایی منجر می‌شود. همچنین می‌دانیم که ورزش، سلامت قلب و عروق را تقویت می‌کند و تأثیر آن روی سلامت روان قابل چشم‌پوشی نیست. به طور مشخص ورزش‌های هوازی، دویدن و شنا کردن اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد.

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *