انشا درمورد خصائص حضرت علی اکبر (ع)

فال روزانه

خصائص والای حضرت علی اکبر(ع)

حضرت علی اکبر ، از آن دسته حضراتی است که برخی ابعاد و اوجه شخصیتی حضرت بخاطر عظمت علم وعمل ایشان در ماجرای عظیم الشأن نهضت عاشورا مورد غفلت واقع شده است.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-علی کریمی: حضرت علی اکبر ، از آن دسته حضراتی است که برخی ابعاد و اوجه شخصیتی حضرتش بخاطر عظمت علم وعمل ایشان در ماجرای عظیم الشأن نهضت عاشورا مورد غفلت واقع شده است، حال اینکه این بزرگ امامزاده ی والا مقام از مباحث علمی گرفته تا مقام ویژه ی عرفانی و معنوی دارای شخصیت بی بدیل و بی نظیری است که ذیلا به توضیح برخی از آنها می پردازیم :

۱-راوی و محدث

در بعض از نقول و کتب تاریخی  از ایشان بعنوان محدث یاد شده است. کما اینکه در ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین خویش به این مهم اشاره نموده است..مسلما این نکته که حضرت علی اکبر بعنوان یک راوی در عالم اسلام ، ولو با اتکا به بعضی از نقل های تاریخی شناخته میشود ، بیش از پیش جایگاه معظم ایشان را یادآوری می کند که همانطور که حضرتش در مقام شهادت و شجاعت فردی بارز و پیشگام است در مقام درایت و روایت نیز همانگونه است.

      ( ابو الفرج اصفهانی، مقاتل الطالبین، ۱۴۰۸ق، ص۸۶)

۲-سیما و ظاهری کم نظیر در جمال و جلال

بر اساس کتاب فُرسانُ الهیجاء که کتابی است در شرح حالات اصحاب سیدالشهداء ع، چهره حضرت علی اکبر با ابهت و جلال و جبروت خاصی بود و چون ماه تابان می‌درخشید. به زیبایی و پاکیزگی آراسته بود. چهار شانه و میانه قامت بود. رنگی روشن و به سرخی آمیخته و چشمانی سیاه و گشاده با مژه‌هایی پرمو داشت، اندامش متناسب و معتدل و سینه و شانه‌اش پهن بود.

(محلاتی، فرسان الهیجاء، ص۴۰۹-۴۱۰)

۳-شباهت حضرت علی اکبر به امام زمان (عج)

علی‌اکبر روز عاشورا اولین نفر از بنی‌هاشم بود که اجازه ورود به میدان جنگ را از امام حسین گرفت. امام حسین هنگام رفتن او، فرمود:

 اَللهمَّ اشْهَدْ عَلَی هؤُلاءِ، فَقَدْ بَرَزَ اِلَیهِمْ اَشْبَهُ النّاسِ بِرَسولِک مُحمّد خَلْقاً وَ خُلْقاً و مَنْطِقاً

ترجمهخدایا! تو را بر این قوم شاهد می‌گیرم، در برابر اینها شخصی به رزم آمده که شبیه‌ترین مردم به رسول تو محمد در خلقت ظاهری و اخلاق باطنی و گفتار است.

نیز فرمود:

 وَ کنّا اِذَا اشْتَقْنا اِلی رُؤیةِ نَبِیک نَظَرْنا اِلیه

ترجمههرگاه ما شیفته دیدار پیامبر تو می‌شدیم، به او (علی اکبر) نظر می‌انداختیم.

(حلی، مثیر الاحزان، ۱۳۸۰ش، ص۶۸؛ سید بن طاوس، اللهوف، ۱۳۷۸ش، ص۱۳۹)

بنا براین روایت حضرت علی اکبر شباهت عجیبی به نبی مکرم اسلام داشته اند .

ایضا در روایتی جابر انصاری از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می‌کند، حضرت مهدی عجل الله فرجه هم نام و هم کنیه رسول الله و شبیه‌ترین مردم در خُلق و خلقت به آن حضرت هستند«مهدی عجل الله فرجه از فرزندان من است، اسم او چون اسم من و کنیه او چون کنیه من است، در خلقت و خوی شبیه‌ترین مردم به من است».

از این روایت و روایت قبل می توان نتیجه گرفت که حضرت علی اکبر شباهت به امام عصر نیز دارند.

۴-السلام علیک یابن الحسن و الحسین

در زیارت نامه حضرتش آمده است : السلام علیک یابن االحسن و الحسین.

( مفاتیح الجنان ، ناشر مومنین، قم، چاپ چهارم، ۱۳۸۱)

یکی از دو احتمال زیر در معنای ابن_ در جمله ی «السلام علیک یابن الحسن و الحسین»_می تواند مورد نظر باشد:

۱ـ ابن به معنای پیرو کامل باشد و این بر اساس معنای لغوی است که از فرهنگ نامه ها بر می آید با توجه به تعبیر «قفو و اقتفاء» که به معنای پیرو است.

۲ـ ابن از منظر تحلیل اخلاقی و عرفانی و تربیتی برای کسی که از استادی و بزرگی پرورش علمی و اخلاقی یافته ، به کار می رود و بر این اساس «ابن در این جمله» به معنای پرورش یافته در مکتب امام حسن و امام حسین( ع) است.

(فرهنگ عربی، فارسی، معجم مقاییس اللغة، واژه ی «ابن» ص۴۳ ؛ المنجد، واژه «بنی» و « قفو »: « ابن » الهمزة و الباء و النون یدل علی الذکر و علی العقد و قفوا الشیی / اسلام کوئست )

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *