انشا درمورد حضرت فاطمه (س)

فال روزانه

انشا درمورد حضرت فاطمه (س)

انشا درمورد حضرت زهرا (س)

حضرت فاطمه زهرا(س) دختر حضرت محمد پیامبر بزرگ اسلام(ص)، همسر حضرت علی(ع) نخستین ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت و مادر امام حسن(ع) کریم اهل بیت و امام حسین(ع) سرور جوانان اهل بهشت و حضرت زینب کبری(س) قهرمان کربلا می باشد، ایشان از هر نظر یک الگوی بی نظیر نه تنها برای زنان بلکه برای تمام عالم بشریت است.

به گزارش ایرنا، حضرت زهرا(س) در ۲۰ جمادی الثانی بین ۳۵ تا ۴۵ عام الفیل پیش از هجرت در مکه مکرمه چشم به جهان گشود و در ۱۳ جمادی‌الاول یا ۳ جمادی‌الثانی ۱۱ هجری قمری در مدینه ندای حق را لبیک گفت و شعیان هر سال در ایام فاطمیه، با برگزاری مجالس عزا، به سوگواری می پردازند.
در روایات شیعه، ۲ تاریخ برای شهادت فاطمه زهرا(س) وجود دارد، ایام فاطمیه در فاصله بین ۱۳ جمادی‌الاول تا ۳ جمادی‌الثانی است، مراسم ایام فاطمیه ۶ روز می‌باشد، ۳ روز در ماه جمادی‌الاول و ۳ روز در ماه جمادی‌الثانی.
ایام فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی‌الثانی می‌باشد که شیعیان به عزاداری برای شهادت حضرت فاطمه دختر پیامبر اسلام(ص) می‌پردازند.

** زندگی حضرت زهرا(س)

حضرت زهرا(س) در کودکی زیر نظر پدر و مادرش رشد یافت و جوانی ایشان مصادف با ترویج رسالت پیامبر اسلام(ص) برای نشر اسلام بود، بنا به نقلی، ایشان در محاصره شعب ابی‌طالب مادرش را از دست داد. پس از هجرت به مدینه، در سال دوم هجری با حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) ازدواج کرد.
حضرت فاطمه(س) یکی از چهارده معصوم به شمار می‌ آید که دارای مقام های ویژه معنوی مانند عصمت است، ایشان همچنین از اهل بیت پیامبر(ص) و یکی از پنج تن آل عباست، براساس احادیث و روایات اهل سنت و شیعه، برخی آیه های قرآن کریم درباره حضرت فاطمه زهرا(س) است.

** آثار برجای مانده از حضرت

مصحف فاطمه، خطبه‌های «فدکیه» و «عیادت»، «حدیث لوح فاطمه» و «دعای نور» از آثار به‌جای‌مانده از این بانوی بزرگ اسلام می باشد، در مورد نام حضرت فاطمه زهرا(س)، ابن حجر هیتمی در الصواعق المحرقة و نسائی در سُنَن آورده است: خداوند او را فاطمه نامید چراکه او و دوستدارانش را از آتش جهنم قطع کرده‌است و فتال نیشابوری در روضةالواعظین از امام جعفر صادق(ع) نقل کرده‌است: فاطمه نامیده شد چون از بدی‌ها بریده شده‌است.

** اسامی و کنیه

«صدّیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه» و «زهرا» از جمله نام های مبارک حضرت فاطمه است و مهم‌ترین کنیه ایشان نیز «امّ‌ابیها» یعنی مادر پدرش، است.

** ازدواج حضرت

ازدواج حضرت فاطمه(س) و امیرمؤمنان حضرت علی(ع) از مهم ترین اتفاق های تاریخ شیعه است که ثمره این پیوند میارک و سراسر مملو از عشق و محبت، درخت گهربار امامت است. در تقویم رسمی ایران روز یکم ذی الحجه به عنوان تاریخ این ازدواج تعیین شده است.

** فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی

دفاع از ولایت حضرت علی(ع) بعد از رحلت حضرت محمد(ص) یکی از فعالیت های مهم اجتماعی سیاسی حضرت می باشد که پایداری و استقامت در راه خدا و دفاع از امام زمان خود، الگویی بی نظیر برای نسل امروز ما می باشد. خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) در تاریخ زبانزد است.
ایشان در توصیف حضرت علی(ع) می فرمایند: او پیشوایی الهی و ربانی است، تجسم نور و روشنایی است، مرکز توجه تمامی موجودات و عارفان است، فرزندی پاک از خانواده پاکان می باشد، گوینده‌ای حق گو و هدایت گر و مرکز و محور امامت و رهبریت است.

** احادیث و روایات در مورد حضرت فاطمه(س)

پیامبر اسلام(ص) در توصیف حضرت فاطمه می فرمایند: فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است. بی شک خداوند با خشم فاطمه به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود. هر کس فاطمه علیها السلام را زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است.
حضرت علی(ع) می فرمایند: حضرت فاطمه زهرا علیها السلام آن قدر با مشک، آب کشید که اثر آن در سینه اش آشکار شد و چندان با دست خود آسیاب کرد که دستهایش پینه زد و آن قدر خانه را جاروب کرد که لباسهایش خاک آلود گردید و چندان آتش در زیر دیگ روشن کرد که لباسهایش سیاه و دود آلود شد و از این کارها رنج و سختی زیادی به او رسید.
حضرت امام صادق(ع) می فرمانید: هر کس چهار رکعت نماز بخواند [هر ۲ رکعت به یک سلام] و در هر رکعت [پس از سوره حمد] پنجاه مرتبه سوره «قل هو الله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علیها السلام است.

همچنین بخوانید: انشا با موضوع حضرت فاطمه

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

4 نظر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *