انشاء درمورد آخرین چهارشنبه سال

فال روزانه

تحقیق درباره چهارشنبه سوری

وقتی میخواهید درباره چهارشنبه سوری انشا بنویسید, باید توجه داشته باشید که قصد دارید چهارشنبه سوری را از چه منظر گاهی ببنید.

میتوانید درمورد آداب و سنت های چهارشنبه سوری، تاریخچه چهارشنبه سوری ، خطرات چهارشنبه سوری و … انشا بنویسید.

در این مقاله ما درمورد خطرات چهارشنبه سوری و اینکه چگونه چهارشنبه سوری ایمنی داشته باشیم برای شما نوشته ایم.

چهارشنبه سوری در غروب آخرین سه‌شنبه و شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود. در روزهای قبل از آن و حتی از یکی دو ماه قبل بسیاری از افراد برای این جشن آماده می‌شوند. آماده شدن‌هایی که گاهی بسیار خطرناک است و خطرات و آسیب‌های جبران ناشدنی به دنبال دارد.

چهارشنبه سوری با آتش گره خورده است از گذشته ایام پدر و مادرهای ما چهارشنبه سوری را برگزار می کرده اند با این تفاوت که خطرات کمتری متوجه حال آن ها بوده است، اما در سال های اخیر به خاطر تنوع استفاده از ترقه ها و مواد منفجره هر ساله افراد زیادی دچار آسیب های وحشتناکی می شوند، درمواردی حتی بعضی افراد جان خود را از دست می دهند.

جدا از خطرات سوختگی در شب چهارشنبه سوری ممکن است دچار نابینایی،ناشنوایی و قطع عضو بشویم، حادثه همیشه در کمین است ولی ما به هشدار های خیلی دیر توجه می کنیم ،حالا که به شب چهارشنبه آخر سال نزدیک می‌شویم جا دارد بیشتر به این هشدارها توجه کنیم.

برای اینکه چهارشنبه سوری ایمنی داشته باشیم به موارد زیر توجه کنیم:

-مواد سوختی و ترقه رادرمقادیرکم یا انبوه هرگز در منزل نگهداری نکنیم.

-به خاطر داشته باشید همواره استفاده نادرست و بی‌رویه از وسایل آتش‌بازی و روشن کردن آتش‌های بزرگ حوادث ناگواری به دنبال دارد.

-از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال این‌ها چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری شود.

-کبریت و مواد آتش‌زا را از دسترس کودکان دورنگه داریم.

-به فرزندان خود در مورد خطرات بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره آگاهی لازم را بدهیم.

-در شادی‌های فرزندان دلبندمان مشارکت کنیم تا همیشه نظاره‌گر گل خنده‌هایشان باشیم.

-در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر و مفرح فرزندانمان را همراهی کنیم و از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی توسط آن‌ها اکید جلوگیری شود.

-از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنیم، چراکه آتش‌بازی در نزدیکی وسایط نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند در صورت کمترین نشت و حتی در شرایط عادی این وسایل را مبدل به بمبی می‌گرداند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.

-مراقب اعمال و رفت‌وآمد فرزندان خود بوده و به آن‌ها جهت پرهیز از آتش و ترقه‌بازی و ساخت مواد منفجره دستی هشدار دهیم.

-به صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ‌فروشی‌ها توصیه می‌کنیم که از فروش هرگونه مواد آتش‌زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری نمایند.

-حتی‌الامکان درب محل‌هایی مثل انبارداری، زیرزمین، بالکن، پشت‌بام و … را که ممکن است فرزندتان ترقه‌ها و مواد محترقه و منفجره را در این محل‌ها نگه‌داری نماید قفل نموده و از رفت‌وآمد فرزندان خود به این مکان‌ها ممانعت کرده و این محل‌ها را روزانه موردبررسی و تفحص قرار دهیم.

-در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌گردد آتش در حجم کم باشد و از هیزم، کارتن خالی و امثالهم که دارای شعله زیاد هستند، استفاده نشود.

-از قرار دادن ظروف تحت‌فشار ازجمله کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ها و … بر روی آتش جداً خودداری کنیم.

-از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه درخت‌ها، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنیم.

-در موقع پریدن از روی آتش از البسه بزرگ و گشاد و از نوع آتش‌گیر استفاده نکرده و از تجمع در این‌گونه محافل خودداری کنیم.

-از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش‌بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری نماییم.

-کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب‌پذیر هستند استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت. در صورت نگهداری حتی مواد آتش‌بازی کم‌خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنیم.

– بقایای مواد آتش‌بازی را سریعاً جمع‌آوری نکنیم حتماً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده بعد آن را جمع‌آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزیم و سپس دفع کنیم. حتی‌المقدور با ریختن مقداری خاک در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر جلوگیری شود.

-پس از پایان مراسم در نظافت محله‌ با کارگران شهرداری همکاری نماییم.

-مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را به‌طرف افراد دیگر پرت نکنیم.

-هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار نداده و استفاده نکنیم، زیرا در صورت انفجار ذرات آن به اطراف پر تاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

-از نزدیک شدن به موادی که برای انفجار یا احتراق آماده کرده‌اند دوری‌کنیم خطر از دست دادن عضوی از بدن و یا مرگ را به همراه خواهد داشت. قطع عضو، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، بااحتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم.

-هرساله شاهد حوادث رقت‌آوری ازجمله سوختگی‌های شدید، از دست دادن چشم و یا پاره شدن پرده گوش در ایام چهارشنبه‌سوری هستیم این مواد را شوخی نگیریم، زیرا با هستی خود بازی کرده‌ایم.

-حتی‌الامکان برای روشن کردن آتش از محل‌های تعیین‌شده توسط شهرداری منطقه استفاده نماییم.

-از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز نماییم.

-نگهداری مواد محترقه غیراستاندارد برخلاف قانون بوده و می‌تواند خسارات جبران ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد.

-با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بد منظر کردن آنها و سیمای شهرمان می‌گردد، خودداری نماییم.

– از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و غیره بر روی مواد آتش گیر و همچنین از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش‌ها و غیره بر روی آتش خودداری کنیم.

– حتی الامکان وجود یک کپسول خاموش کننده آتش پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است، از دسترسی به کپسول اطفاء حریق و جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل نمایید.

-در صورت امکان یک رشته شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده کرد.

– حتماً قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش مطمئن شویم.

-در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با تلفن ۱۲۵ (ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی) و ۱۱۵ (پایگاه اورژانس) تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهیم.

-در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی ورعایت اقدامات اولیه در سوختگی با آتش مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز بهداشتی، درمانی منتقل کنیم‌ یا در صورت شدید بودن مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم.

-زنان باردار بهتر است در این شب به جز موارد ضروری از منزل خارج نشوند، چون شوک ناشی از انفجارهای مواد محترقه باعث سقط جنین می‌شود.

-خرید، فروش، حمل و نگهداری هر گونه مواد منفجره و محترقه و ناریه جرم است و مستوجب مجازات‌های شدید خواهد بود.

 

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *