انشا درباره فواید درختکاری

فال روزانه

 فواید درختکاری

انشا درمورد فواید درختکاری برای آیندگان

احترام به محیط زیست در روز درختکاری

درختان به منزله ریه‌های یک شهر تلقی می‌شوند بنابراین روز درختکاری بهانه‌‌ایست برای اینکه ما به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیاء کنیم و یا حداقل آن را با دقت بیشتری نگهداری کنیم.

در ایران روز ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده که نخستین روز این هفته یعنی ۱۵ اسفند روز ‌درختکاری‌ است.

درختکاری در ایران دارای پشتوانه‌‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می‌‌دهد ایرانیان باستان، جشن‌های خاصی داشتند و به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌‌گذاشتند.

در کشور ما روز درختکاری در ۱۵ اسفند هر سال برگزار می‌شود و مردم با حضور در پارک‌ها، جنگل‌ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال‌های جوان می‌کنند. ایرانی‌ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می‌گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک‌ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال‌هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته‌اند. حضرت علی علیه‌السلام در مدینه باغ‌های خرمای فراوانی به وجود آوردند و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرده است.

پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم در این‌باره می‌فرمایند «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه‌ای را به زیر کشت ببرد و انسان‌ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه‌ای از طرف آن شخص شمرده می‌شود».

همچنین در روایتی معتبر از یکی معصومین(ع) منقول است که «حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید.» و این نشانگر تأکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

مطالب یاد شده به روشنی، وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، به ویژه جنگل‌ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می‌کند.

فواید درختان در زندگی انسان‌ها

امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهمتري در زندگي بشر ايفا مي‌كنند، از سويي مقدمات پيشرفت بيشتر صنعت و فناوري را موجب مي‌شوند و منابع تأمين‌كننده محصولاتي نظير وسايل چوبي، مبلمان، لوازم‌التحرير(كاغذ، انواع مدادهاي مختلف) ‌الوار و هزاران محصول ديگر محسوب مي‌شوند و از سوي ديگر به منزله ريه‌هاي يك شهر تلقي شده و نقش مهمي در تأمين سلامت اعضاي جامعه ايفا مي‌كنند.

به علت فعاليت كارخانجات صنعتي و نيز ازدياد وسايل نقليه عمومي و فعاليت روزانه آنها در سطح شهرهاي بزرگ آلاينده‌ها و گازهاي مهلك و خطرناكي نظير دي‌اكسيدكربن در هواي شهرها فزوني يافته و سلامت افراد را تهديد مي‌كند.

افزايش هر چه بيشتر اين مواد آلاينده كاهش ميزان اكسيژن در هوا را سبب مي‌شود و اين وضع نامساعد گروه‌هاي آسيب‌پذير نظير بيماران ريوي و قلبي، سالخوردگان و كودكان را بيشتر تهديد مي‌كند. در چنين شرايطي مسأله درخت و درختكاري راه‌حلي مناسب براي مبارزه با آلودگي‌هاي مذكور به شمار مي‌آيد. ايجاد جنگل‌هاي مصنوعي و فضاي سبز در اطراف شهرهاي بزرگ به تأسيس كارخانجات توليد اكسيژن مي‌ماند.

روز درختکاری بهانه‌‌ایست برای اینکه ما به محیط زیست احترام گذشته و آن را احیاء کنیم و یا حداقل آن را با دقت بیشتری نگهداری کنیم. امید است با تلاش در این جهت، حتی با کاشتن یک نهال کوچک، کشوری زیبا و آباد را برای خویش مهیا کنیم که به طور حتم کاری پسندیده است.

 

مقاله درمورد فواید درخت

فواید شگفت‌انگیز زندگی در کنار درختان

آلودگی آب یکی دیگر از خطرات سلامت مهم است که جمعیت جهان را تهدید می‌کند اما درختان می‌توانند به کاهش این خطر کمک کنند.

«درختان از جمله ریه‌های طبیعی کره زمین هستند که نقش مهمی در تأمین اکسیژن مورد نیاز برای ادامه حیات روی کره آبی ایفا می‌کنند. اما فواید درختان تنها به تأمین اکسیژن و جذب دی اکسید کربن محدود نمی‌شود.

در ادامه با برخی از فواید جالب توجه درختان برای انسان بیشتر آشنا می شویم.

درختان می‌توانند خطر بیماری قلبی را کاهش دهندمطالعه‌ای جدید که در نشریه Journal of the American Heart Association منتشر شد، نشان داد که زندگی در مکان‌های سبز و پر درخت می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

شرکت کنندگان ساکن در مکان‌های سبز و پر درخت، در مقایسه با افراد ساکن مکان‌هایی با پوشش درخت کمتر کاهش خطر حمله قلبی به میزان ۲۵ درصد، خطر بیماری قلبی ایسکمیک به میزان ۲۰ درصد، خطر نارسایی قلبی به میزان ۱۶ درصد و خطر فیبریلاسیون دهلیزی به میزان ۶ درصد را تجربه کردند.

حضور در مکان‌های پردرخت می‌تواند استرس را کاهش دهد

در بسیاری از بیمارستان‌ها و مطب پزشکان معمولاً تصاویر جنگل و دیگر مناظر طبیعی به عنوان بخشی از دکور استفاده می‌شود. اگرچه اثر این تصاویر به اندازه حضور در طبیعت نیست، اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مشاهده مناظر سبز می‌تواند استرس در بدن را کاهش دهد.

مطالعه درباره «حمام جنگل» یا حضور در یک اتمسفر جنگلی نشان داده است که محیط‌های سبز و جنگلی نسبت به حضور در محیط‌های شهری سطوح کورتیزول، ضربان قلب و فشار خون را کاهش داده، فعالیت عصبی پاراسمپاتیک بیشتر را موجب شده، و فعالیت عصبی سمپاتیک را کاهش می‌دهد.

درختان ممکن است به تنظیم قند خون کمک کنند

مطالعه‌ای دیگر درباره پیاده‌روی در محیط‌های سبز و جنگلی فواید سلامت قلبی عروقی، از جمله کاهش فشار خون را برای شرکت کنندگان نشان داد.

همچنین، مشخص شد پیاده‌روی در جنگل به طور قابل توجهی سطوح آدیپونکتین را در سوژه‌ها افزایش داده است. آدیپونکتین پروتئینی است که در تنظیم سطوح قند خون نقش دارد و سطوح کم آن ممکن است نشانه‌ای از ابتلاء به دیابت و بیماری‌های دیگر باشد.

فضاهای سبز پادزهری برای یک سبک زندگی کم تحرک هستند

همه ما شنیده‌ایم که یک سبک زندگی کم‌تحرک می‌تواند به سلامت انسان آسیب وارد کند. و در شرایطی که اراده کافی برای انجام ورزش می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند، محیط زندگی شما نیز می‌تواند در تقویت سطوح فعالیت جسمانی نقش داشته باشد.

اگر چه جنگل‌درمانی بر تمرینات ورزشی متمرکز نیست اما می‌تواند به فاصله گرفتن از یک سبک زندگی کم‌تحرک کمک کند. زندگی در نزدیکی فضاهای سبز و دسترسی راحت‌تر به آنها می‌تواند انگیزه فرد برای انجام فعالیت جمسانی بیشتر را به همراه داشته باشد.

درختان هوای پاک را برای تنفس در اختیار شما می‌گذارند

درختان یک خط دفاعی قوی در برابر آثار تغییر آب و هوا هستند که تهدیدی جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود. کمک به پالایش هوا یکی از عملکردهای پایه درختان است. درختان اکسیژن تولید می‌کنند، ذرات معلق هوا را جذب کرده و مه دود را کاهش می‌دهند که تمام این موارد سلامت تنفسی جامعه را بهبود می‌بخشد. به طور خاص، درختان برای حفظ سلامت هوا در مناطق شلوغ و آلوده حیاتی هستند.

درختان دستگاه‌های تهویه مطبوع طبیعی هستند

یک روز گرم و سوزان که در صورت نیافتن مکانی خنک می‌تواند خطر عوارض سلامت جدی را افزایش دهد، می‌تواند ارزش سایه درختان را هرچه بیشتر نشان دهد. اما درختان فوایدی فراتر از سایه برای فرار از نور خورشید ارائه می‌کنند. یک درخت به عنوان یک دستگاه تهویه مطبوع طبیعی عمل می‌کند.

تبخیر از یک درخت می‌تواند اثر خنک کننده قابل توجهی را ارائه کند. اثر خنک کنندگی درختان می‌تواند تفاوتی چند درجه‌ای در دمای محیط ایجاد کند. افزون بر این، درختان می‌توانند به ما در استفاده کمتر از دستگاه‌های تهویه مطبوع کمک کرده و خانه‌ها را از آفتاب سوزان و همچنین بادهای قوی در امان نگه دارند.

درختان به بهبود کیفیت آب کمک می‌کنند

آلودگی آب یکی دیگر از خطرات سلامت مهم است که جمعیت جهان را تهدید می‌کند. اما درختان می‌توانند به کاهش این خطر کمک کنند.

درختان قدرت بارش باران را کاهش داده و ریشه‌های آنها آب را تصفیه کرده و آبخوان را دوباره پر می‌کند. افزون بر این، درختان به کاهش روان آب‌ها و کاهش خطر سیل کمک می‌کنند. این شرایط نیز آلودگی آب را کاهش می‌دهد.

درختان زیستگاه‌هایی برای گونه‌های مختلف فراهم می‌کنند

تماشای موجودات ساکن درختان، مانند پرنده‌هایی که با صدایی دلنشین آواز می‌خوانند، لذتبخش است. این شرایط به فواید تقویت کننده سلامت روانی درختان می‌افزاید. همچنین، حضور درختان به ایجاد تعادل در زیست‌بوم کمک می‌کند که می‌تواند فواید سلامت ظریف اما جالب توجهی را ارائه کند.

یک زیست‌بوم متعادل به معنای آن است که جمعیت گونه‌هایی خاص، مانند پشه‌های ناقل بیماری بیش از حد افزایش نمی‌یابد. اگر زیستگاه گونه‌هایی که این حشرات را شکار می‌کنند را از بین ببریم، در واقع، خود را در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به بیماری قرار می‌دهیم.

درختان و مناظر طبیعی دیگر رانندگی ایمن را تشویق می‌کنند

کاشت درخت در جاده‌ها و خیابان‌ها یک مانع طبیعی ایجاد می‌کند که می‌تواند به رانندگی ایمن کمک کند. همچنین، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مناظر طبیعی در جاده‌ها احساس آرامش‌بخش و مثبت بیشتری در رانندگان ایجاد می‌کند که می‌تواند به رانندگی ایمن منتج شود.

فضاهای سبز احساس جمعی را بهبود می‌بخشند

داشتن احساس جمعی برای سلامت و بهزیستی انسان اهمیت دارد. درختان می‌توانند مردم را به روشی مثبت گرد هم جمع کند. مردم به پیاده‌روی در خیابان درختکاری شده تمایل بیشتری دارند که می‌تواند به مبارزه با احساس تنهایی کمک کند. همچنین، درختان آلودگی صوتی در جوامع را کاهش می‌دهند که می‌تواند به حفظ شرایط خوب در مناطق شلوغ کمک کند.

افزون بر این، پژوهش‌ها نشان داده‌اند جوامعی با درختان بیشتر با نرخ‌های پایین‌تر جرم و جنایت مواجه هستند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در بالتیمور نشان داد که افزایش ۱۰ درصدی تعداد درختان با کاهش ۱۲ درصدی جرم و جنایت همراه بوده است. یک جامعه امن‌تر و شادتر برای همه ما مفید خواهد بود.

ثواب درختکاری

ثواب درختکاری در اسلام

یکی از ارزشمندی‌ها و از جمله نعمت‌های الهی که در قرآن کریم بسیار بر آن تأکید شده است، درخت است.

گرچه عنایت ویژه رسول مکرم اسلام و ائمه معصومین(ع) به گیاهان و درختان و سفارش به کاشت، نگهداری و منع از قطع درختان مربوط به ۱۴قرن پیش است، اما امروزه محققین به راز تاکید اسلام پی برده‌اند و تمامی فرموده‌های رسول خدا (ص) را تایید می‌کنند که درخت را دارای فواید بی‌شماری از نظر سلامت فردی، اجتماعی، زیست محیطی و… می‌دانند.

رسول خدا(ص) در توصیه‌ای مهم درباره اهمیت درختکاری، فرمودند: “اگر قیامت فرا رسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن نهال را بکارد این کار را بکند۱”.

آن حضرت در حدیثی دیگر می‌فرمایند: “مسلمانی نیست که بذری بیفشاند یا نهالی بنشاند و از حاصل آن بذر و نهال پرنده‏‌ای یا انسانی یا چرنده‏‌ای بخورد، مگر آن که برای او صدقه محسوب شود۲”.

همچنین پیامبر خدا(ص) درباره ضرورت درختکاری و اجر و پاداش این کار، فرمودند: “هیچ کسی نیست که درختی بنشاند، مگر این که خداوند به اندازه میوه‏‌ای که آن درخت می‌دهد، برایش اجر بنویسد۳”.

در قرآن کریم درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه انسان، و صفا و پاکی طبیعت است. به همین خاطر درختان، یکی از مواهب و نعمت‌های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی‌های بهشت و رضوان حق تعالی است که در آیات کریمه و روایات شریفه بارها به آن اشاره شده است.

براین اساس و با توجه به اهمیت و ارزش این نعمت الهی، هرگونه آسیب رساندن به درختان و قطع کردن آنها مورد نکوهش قرار گرفته و به شدت از این کار نهی شده است.

امام صادق(ع) در حدیثی درباره پیامد قطع کردن درختان میوه، فرمودند: “درختان میوه را قطع‏ نکنید، که خداوند بر سر شما عذاب سختی فرو می‌ریزد۴”.

اهمیت این مسئله به حدی است که رسول خدا(ص) همواره به رزمندگان اسلام سفارش می‌کردند، تا در صورت پیروزی بر دشمن نکاتی را مد نظر قرار دهند که یکی از آنها پرهیز از قطع درختان بود. امام علی(ع) نقل می‌فرمایند: هنگامی که رسول خدا گروهی را به جهاد می‌فرستاد، به آنان چنین رهنمود می‌داد: “با نام خدا حرکت کنید … مبادا به کشتن زنان، پیران و کودکان مبادرت نمایید و… و از قطع درختان بپرهیزید؛ مگر درختی مانع جنگ یا مانع بین شما و مشرکین باشد۵”.

منابع احادیث:

۱- کنزالعمّال: ۹۰۵۶ منتخب میزان‌الحکمة: ۲۹۰

۲- کنزالعمّال: ۹۰۵۱ منتخب میزان‌الحکمة: ۲۹۰

۳- کنزالعمّال: ۹۰۷۵ منتخب میزان‌الحکمة: ۲۹۰

۴- الکافی: ۵ / ۲۶۴ / ۹ منتخب میزان‌الحکمة: ۲۹۰

۵- کنزالعمال، ج۴، ص ۴۷۸، ش۱۱۴۲۵

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *