انواع رسانه

انشا درباره انواع رسانه ها

انواع رسانه

رسانه چیست؟

رسانه یک واسه ی عینی و عملی در فرایند یا فرآیندهای برقراری ارتباط است.باتوجه به تعریف دونوع کارکرد آشکار ئ نهان برای رسانه ها,بدین گونه می توان مطرح کرد.

کارکرد آشکار رسانه

رسانه محل برخورد یا تقاطع پیام و گیرنده های پیام یا محل برخورد محرک و مخاطب است.

کارکرد نهانی رسانه

رسانه برقرار کننده ی جریان ارتباط و تامین کننده ی یک بخش یا تمامی بخش های فرایند زیر است:

پیام—>احساس—>ادراک—>انگیزش—>رفتار

انواع رسانه ها

۱)رسانه های شنیداری یا رسانه های گفتاری

رسانه هایی مانند رادیو را راسنه های شنیداری می نامند. رسانه های گفتاری آن دسته از وسایل ارتباط جمعی را شامل می شوند که مهم ترین عنصر ارتباطی آنها صوت,بیان و کلام است.زبان مکتوب یا تصویری دراین گونه رسانه ها جایی ندارد.مصداق بارز رسانه های شنیداری شبکه های رادیویی هستن.

امتیازات

  • رسانه هی گفتاری سریع ترین و فراگیر ترین وسیله ی ارتباطی هستند.
  • کاربرذ سیاسی رادیو و نمایش قدرت به وسیله ی آن یکی از مهم ترین ویژگی های  این رسانه در جامعه است.
  • استفاده از رادیو الزامی به داشتن سواد ندارد و کلیه ی افراد بی سواد نیز می توانند از آن بهره مند شوند.
  • امواج صوتی برخلاف امواج تصویری محدودیتی برای عبور از موانع ندارند.ارزان بودن گیرنده های رادیو,زمینه خرید و مصرف بیشتر آن را توسط اقشار مختلف به ویژه در شهرستان ها و روستا ها فراهم کرده است.
  • رادیو ضمنا می تواند در ساعات مختلف به زبان ها و لهجه های گوناگون برنامه پخش کند.
  • این وسیله نیازی به توجه کامل ندارد و برخلاف مطبوعات و تلوزیون درحین انجام هر کاری می توان به رادیو گوش داد و ازآن استفاده کرد وخلاصه اینکه حمل و نقل رادیو های رادیو های ترانزیستوری بسیار آسان است.

 

محدودیت ها

  • به دلیل صوتی و فرار بودن مطالب رادیو نمی نوان برنامه های آن را به عقب برگرداند یا به مطلبی دوباره گوش کرد مگر اینکه ضبط شده باشد.
  • امواج رادیویی همچنین نمیتواند به عنوان سند باقی بماند.(مگر در صورت ضبط)ضمنا به لحاظ حساسیت هایی که پخش مستقیم و زنده ی برنامه ها دارد,اداره ی برنامه های زنده ی رادیویی دشوار است.

۲)رسانه های دیداری یا رسانه های تصویری

امتیازات

  • رسانه های تصویری برای انتقال اخبار,آگهی ها و پیام های خودد از پخش صوت و تصویر به صورت توامان استفاده می کنند.
  • تلوزیون نشانه کامل و برجسته ی پخش تصویر به عنوان یک وسیله ی ارتباط جمعی است.
  • تلوزیون همیشه کامل ترین وسیله ارتباطی از نظر برخورد با حواس پنج گانه ی انسان است.
  • این وسیله هرآن میتواند از بیان تصویری, نوشتاری و گفتاری بهره ببرد.

محدودیت ها

  • امکان استفاده در هر زمان و مکان از تلوزیون وجود ندارد.
  • مطالبی که در تلوزیون مطرح میشود,همانند امواج رادیویی فرار هستند.
  • حمل و نقل آن بر خلاف رادیو آسان نیست و قیمت ان به نسبت زیاد است.
  • باتوجه به توسعه فنی و تکنولوژیک ماهواره ها و ایجاد رقابت,برنامه های تلوزیونی به تدریج جاذبه های اولیه ی خود را از دست می دهند.
  • استفاده از تلوزیون صرفا صرفا به عنوان یک وسیله ی آموزشی چنان که باید جواب نداده است.اگرچه شبکه هایی هم با هدف اراعه ی  انواع آموزش ها ایجاد شده اند.

۳)رسانه های نوشتاری یا مطبوعات

به آن دسته از رسانه های همگانی که برای پخش و انتشار اخبار,اطلاعات,آگاهی ها و ایجاد ارتباط میان مردم و انتقال فرهنگ و ارزش ها از زبان و بیان مکتوب استفاده میکنند,مطبوعات می گویند.

امتیازات

  • رسانه های نوشتاری ویژه ی باسوادان و نخبگان هستند,به دلیل اینکه مخاطب آن ها باید تا حدی سواد داشته باشد که بتواند مطالب را بخواند و مفاهیم مورد نظر را درک کند.

رسانه های نوشتاری در مثایسه با رادیو و تلوزیون از ابزار و امکانات ساده تری برای تولید و انتشار خبر نوشتاری برای تولید و انتشار خبر استفاده میکنند و در نتیجه هر پیام می تواند به شیوه های گوناگون-که رایج ترین آن ها تکثیر است-چاپ و در تیراژ بالا منتشر شود.لذا مطبوعات بیش از دیگر انواع رسانه تنوع دارد.

  • برای ایجاد تجهیزات فرستنده و گیرنده ی رادیو و تلوزیون امکانات فنی متعدد و نسبتا پیچیده ای مورد نیاز است که تهیه آن هزینه های هنگفتی را می طلبد. درحالیکه مطبوعات در مقایسه با صدا و سیما به سرمایه های بسیار کمتری برای انتشار نیاز دارند.
  • ویژگی مکتوب بودن رسانه های نوشتاری ,آن هار را به عنوان سند ماندگار جلوه گری میکند و به مخاطبان هم فرصت انتخاب می دهد و آنان را در زمان خاصی محدود نمی کند.

محدودیت ها

  • رسانه های نوشتاری از مشکل محدودیت زمان رنج می برند.
  • این رسانه ها عمر کوتاهی دارند که در روزنامه ها به ۲۴ ساعت هم نمیرسد.
  • از سوی دیگر مدت زمان لازم برای تولید یک روزنامه هم حداکثر بین ۵ تا ۸ ساعت است به همین دلیل مطبوعات امکان بهره گیری از تمام رویداد ها را ندارند,مگر اینکه اقدام به چاپ های مجدد چهارم و سوم کنند.

۴)رسانه های نهادی

رسانه های نهادی یا رسانه های گروهی به امثال روابط عمومی ها, شرکت های انتشاراتی,بنیاد های سینمایی,رادیو,تلوزیون,دفاتر مطبوعات و مانند این ها اطلاق می شود.

۵)رسانه های ابزاری

اعلامیه,کاتالوگ, بروشور ,تابلوهای اعلانات,پوستر, تراکت؛ پلاکارد, آرم , لوگو, استند برد,اتیکت, فیلم های تبلیغی, فیلم های کوتاه و بلند,تئاتر,سخنرانی و انواع همایش ها در زمره ی رسانه های ابزاری ای میگیرند.

۶)رسانه های فرانهادی

خبر گذاری ها, واحد مرکزی خبر, دفاتر روابط بین الملل, کارتل ها, بنگاه های سخن پراکنی و تراست های های خبری , شرکت های چند ملیتی سازنده ی فیلم سینمایی و شبکه های ماهوار ه ای از جمله رسانه های فرانهادی هستند.

اصول روزنامه نگاری و مدیریت مطبوعات – واحد نشریات اداره کل امور فرهنگی دانشگاه اصفهان

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *