موضوع انشا چرا باید خدا را دوست داشته باشیم؟

فال روزانه

انشا با موضوع چرا باید خدا را دوست داشته باشیم؟

در این مطلب از وب سایت انشاسرا، یک انشای زیبا با موضوع چرا باید خدا را دوست داشته باشیم؟ آماده کرده ایم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.


دلایل زیادی برای دوستی خدا وجود دارد که بعضی از آنها را که من به نظرم می رسد برای شما عنوان می کنم.

۱-خدا ما رو بدستان خودش خلق کرده (منظور از دستان خودش یعنی بدون واسطه و وسیله غیر خود و در واقع یعنی بوسیله خود خودش )

«قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ. (ص۷۵)

خدا فرمود ای ابلیس چه چیز مانع تو شد بر آن (آدم) که با دو دست خودم خلق کردم سجده کنی؟ »

توجه داشته باشید خدا با چه لفظی بخاطر سرکشی شیطان از سجده انسان استفاده میکند و آدم را در مقابل شیطان چگونه عزیز جلوه میدهد ،اگر مثال انسانی برای آن بزنیم مانند این است که در دفاع از یک موجود عزیز او را به خود بچسبانیم و از حق او دفاع کنیم.

در اینجا من یک سوال از شما میپرسم اگه شما یک کوزه را با دست خودتان درست بکنید و بعد آنرا جلوی آفتاب بگذارید و صبر بکنید خشک بشود یا در کوره بگذارید تا پخته بشود بعد نسبت به چیزی که خودتان ساخته اید چه حسی دارید .اگه یکنفر بیاید و بخواهد آنرا از شما بگیرد و ببرد یا با یک ضربه آنرا بشکند چه حسی پیدا میکنید ؟ در حالی که یک کوزه نه روح دارد نه پیچیدگی و نه احساس و قابل مقایسه با یک انسان متعالی نیست .ولی احساسی که هنگام لمس آن کوزه هنگام ساختش داشتید یک چیزی هست که بین شما و آن کوزه الفت و انس ایجاد میکنه که اونو دوست خواهید داشت حتی اگه سالهای سال از ساخت ان بگذرد همچنان نوعی علاقه به آن خواهید داشت .

۲-خدا انسان را برای خودش خلق کرده

خداوند میفرماید«ای پسر آدم همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم».

همچنین بخوانید: انشا در مورد بهترین نعمت های خداوند

۳- خداوند منتظر نیکو کاری شماست و به نیکوکاری شما عشق میورزد

«آن خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید تا کدامین بهتر عمل می کنید».

در اینجا خداوند نفرموده تا بیازماید ببیند چه کسی درستکار است چه کسی زشت کار میگوید بیازماید تا ببیند چه کسی نیکوکارتر است یعنی از همه انتظار دارد به عشق او پاسخ مثبت بدهند و چقدر روایت وجود دارد در مورد مباهات خداوند نزد فرشتگانش در خصوص بندگانش .

«ای فرشتگانم! بنده مرا ببینید! به خاطر من چگونه از شهوت و لذت جسمانی خویش گذشته است. »

«ای فرشتگانم! ببينيد بنده مرا كه گناهى از او سر زد، پس دانست كه او را پروردگاريست كه‏گناهان را مى‏آمرزد و به گناه، مؤاخذه مى‏كند،پس استغفار کرد گواه مى‏گيرم شما را كه من او را آمرزيدم»

و این جمله مرتباً در روایات مختلف تکرار شده : ای فرشتگانم! بنده مرا ببینید!

۴- خدا بر بندگان حلیم است زیرا نافرمانیِ سرکشان او را خشمگین نمی‌کند و غضب بر او چیره نمی‌شود و بدین‌سبب برای انتقام گرفتن از خطاکاران پیش از زمان آن، عجله ندارد.

۵-خداوند در حق بندگان ستار العیوب است

چه بسیار بندگانی که در حال گناه میبیند و جلوی چشم فرشتگانش پرده میکشد تا گناهان بندگان را نبینند

۶-خدا بر بندگان توبه پذیر است و مشتاق توبه و بازگشت بندگان بسوی خداست و نامه عمل فرد توبه کننده را (توبه واقعی) را چنان قرار میدهد که انگار گناه نکرده است و حتی گناهانش را به نیکیها تبدیل میکند!

سوره فرقان آیه ۷۰ : و آن کسانی که از گناهان توبه کنند و با ایمان به خدا عمل صالح به جای آورند، پس خداوند گناهان آنها را می آمرزد وگناهانشان رابه نیکیها تبدیل می کند.زیرا که خداوند در حق بندگانش بسیار آمرزنده و مهربان است

«حضرت صادق(ع): هنگامی که بنده ای توبه حقیقی کرد خداوند او را دوست می دارد و در دنیا و آخرت گناهان او را می پوشاند و هر چه از گناهان که دو فرشته موکل بر او برایش نوشته اند از یادشان میبرد و به اعضای بدنش وحی می کند که گناهان او را پنهان کنید و به نقاطی از زمین که او در آنجا گناه کرده است فرمان می دهد که گناهان او را پنهان کنید. »

بفرمایش امام باقر عليه السلام: «خداوند متعال خوشحال تر مى شود به توبه بنده خود، از مردى كه در شب تاريك در بيابانى مركب و توشه خود را گم كند و ناگاه آن را بيايد»

شما کجا پادشاه مطلقی پیدا میکنید که همه گونه خطا و معصیت در حکومتش ببیند اما به کمترین بهانه ای همه آنها را ببخشد و حتی به خوبی بدل کند!

۷-خدا بر بندگان بسیار مهربان است

و در روایات داریم رحمت خداوند ۱۰۰ قسمت است که یک قسمت از آن در دنیا ظهور پیدا کرده است و ۹۹ قسمت آن نزد خداست و در آخرت بهمراه آن یک قسمت (تمام ۱۰۰ قسمت)نمایان میکند و قسمتی ازآن یک قسمت رحمت خداوند باعث اموری مانند محبت مادر به فرزند در دنیا شده است حال تصور کنید محبت خداوند و وسعت رحمت خدا بر بنده چگونه است اگر به چشم دل دیده شود .

و در مناجات شعبانیه داریم : خدايا! اگر من شايسته رحمت تو نيستم، تو سزاواري كه رحمت گسترده‏ات را بر من عطا كني

در واقع رحمت خداوند منتظر اینکه کسی کاری بکند نیست هر کسی را بشکلی شامل شده و برای افزایش رحمت خدا و توفیق بیشتر انسان باید تلاش کند و متقابلاً با دوری از گناهان و پرداختن به اموری که خدا فرموده به قرب و رحمت خدا نزدیکتر شود

۸-خدا نعمتهای زیادی برای انسان در بهشت آماده کرده و آن دلیلی غیر از نعمت بخشی خدا ندارد.

مثالهائی از بخششهای خدا در بهشت بصورت زیر است :

در بهشت چيزهايى هست كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه به خاطر كسى گذشته.

كمترين فرد بهشت چنان است كه اگر جن و انس ميهمان او شوند همه را با خوردنى و آشاميدنى پذيرايى كند و از آنچه دارد چيزى كم نشود. لذتها و خوشيهاى بهشت دل را نمى زند و…

کودکي انديشيد که خدا چه مي خورد.چه مي پوشد و در کجا منزل دارد؟

ندايي آمدکه:او غم بندگانش را مي خورد.گناهانشان را مي پوشد ودر قلبهاي شکسته ساکن است…

آیا دلایل کمی هستند برای دوست داشتن خدا؟

شما میتوانید انشاهای خود را به آدرس ایمیل enshasara.ir@gmail.com ارسال کنید تا با نام شما در سایت انشا سرا قرار بگیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *